Sektorkolejowy » W Gdańsku dyskutują o nowych obowiązkach podmiotów kolejowych

W Gdańsku dyskutują o nowych obowiązkach podmiotów kolejowych

pzez Damian

W przeddzień 15. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO (18 września br.) na terenie gdańskiego Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AmberExpo odbywa się seminarium pn. „Nowe obowiązki podmiotów kolejowych”. Wydarzenie jest odpowiedzią na przyjęte w tym roku nowe wymagania specyfikacji TSI, w których zaszedł szereg zmian m.in. w zakresie wymagań technicznych, formalno-prawnych oraz proceduralnych. Dotyczą one zarządców infrastruktury kolejowej, producentów, przewoźników oraz przedsiębiorstw wykonawczych.

W efekcie przyjęcia w grudniu ur. dyrektywy NIS-2, w najbliższym czasie wejdą w życie również ważne zmiany w zakresie obowiązków podmiotów kolejowych. W praktyce oznacza to, iż zarządcy i przewoźnicy będą zobligowani do identyfikowania ryzyk cyfrowych oraz przeciwdziałania im, a także raportowania cyfrowych zdarzeń.

Seminarium zostało podzielone na dwie części. Pierwsza z nich jest poświęcona aktualnym wymaganiom technicznym i proceduralnym. Poruszone zostaną m.in. kwestie związane z dokumentacją, która je definiuje, obowiązkami i wyzwaniami w zakresie weryfikowania zgodności taboru z przytorowymi instalacjami Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem i łączności radiowej (konfiguracje ESC/RSC), a także jego nowym wzorcem tego systemu. Ponadto zakres tematyczny obejmuje przyszły standard łączności ruchomej dla kolei, a dokładniej wymagania dla 5G dla transportu szynowego i  zasady migracji do nowego rozwiązania, zgodnie ze specyfikacją TSI CCS 2023.

Wśród tematów poruszanych w trakcie drugiej części seminarium zaplanowano:

  • ocena wraz z wyceną ryzyka w świetle regulacji kolejowych (zgodnie z rozporządzeniem CSM RA oraz w kontekście norm CENELEC w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa – norm RAMS)
  • nowe wymagania dla zarządców infrastruktury kolejowej i przewoźników związane z wdrożeniem „dyrektywy w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa” (dyrektywa NIS-2)
  • wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa dla nowego oraz istniejącego już pasażerskiego taboru kolejowego

Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego (SIRTS).

Więcej informacji o 15. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO można znaleźć:

O poprzedniej edycji spotkania liderów branży kolejowej pisaliśmy m.in.:

Autor: Damian Malesza
Fot. SektorKolejwy

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz