Sektorkolejowy » Pociąg wodorowy FCH2Rail z powodzeniem przechodzi testy na portugalskich torach

Pociąg wodorowy FCH2Rail z powodzeniem przechodzi testy na portugalskich torach

pzez Damian

Przeprowadzone testy jednostki zasilanej wodorem są częścią szerszej kampanii, która rozpocznie się na hiszpańskiej sieci kolejowej w maju 2024 r. – wykazały potencjał pociągu, jako przyjaznej dla środowiska alternatywy dla składów spalinowych.

Europejski projekt FCH2Rail zakończył serię testów pociągu wodorowego na portugalskiej sieci kolejowej. Między 3 a 6 kwietnia br. bimodalny pociąg demonstracyjny, wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe, przemierzył linię kolejową Minho, wyróżniając się jako pierwszy pojazd tej kategorii w Portugalii.

Najnowsza faza testowa w Portugalii jest częścią szerszej kampanii, która rozpocznie się na hiszpańskiej sieci kolejowej w maju 2024 r. Pociąg przejechał już ponad 8 500 km w trybie zasilania wodorem.

Głównym celem realizowanych testów jest ocena wydajności oraz niezawodności zarówno systemów wodorowych, jak i akumulatorowych pociągu, a także opracowanego systemu zarządzania energią. Przeprowadzając je na różnych liniach, FCH2Rail ma na celu zademonstrowanie opłacalności technologii jako czystszej alternatywy dla tradycyjnych pociągów z silnikiem diesla.

Pomyślny rozwój projektu podkreśla zaangażowanie konsorcjum FCH2Rail w ulepszanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań w zakresie mobilności. W jego skład wchodzą Infrastructures of Portugal (IP), CAF, Adif, Renfe, German Aerospace Center (DLR), Toyota Motor Europe, Spanish National Hydrogen Centre (CNH2) i Stemmann Technik. Warto dodać, że jest ono wspierane finansowo przez European Clean Hydrogen Partnership.

Dodatkowe wsparcie dla portugalskiej fazy testów zapewniło kilku liderów z branży. STELLANTIS udostępnił swoje obiekty w Porriño (Pontevedra) do tankowania pociągu. Pomogli także maszyniści zatrudnieni w firmie MEDWAY, a IBERDROLA zapewniła tzw. zielony wodór niezbędny do przeprowadzenia testów.

Autor: Marketa Horpeniakova
Źródło: railmarket.com
Fot. caf.net

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz