Sektorkolejowy » TRAKO 2023 – co zaprezentują producenci pojazdów szynowych?

TRAKO 2023 – co zaprezentują producenci pojazdów szynowych?

pzez Adrian

Wielkimi krokami zbliża się 15. edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO organizowanych na terenie Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AmberExpo w Gdańsku. Cykliczne spotkanie liderów branży transportu szynowego jest najistotniejszym wydarzeniem branżowym w Polsce oraz drugim w Europie. Odbędzie się w dniach 19-22 września br. Udział w tym wyjątkowym święcie kolejnictwa zadeklarowało 500 wystawców z kilkudziesięciu państw.

Program Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2023 obfituje w przeróżne konferencje, debaty, prelekcje oraz seminaria. Jego istotnym elementem są także pokazy oraz prezentacje innowacyjnych rozwiązań, technologii branżowych, sprzętu kolejowego oraz pojazdów szynowych. Jakiego taboru możemy spodziewać się na targach?

Siemens Mobility zaprezentuje regionalny pociąg Mireo i lokomotywę Vectron MS

Pociąg Mireo charakteryzuje się niespotykanym designem i wysoką rentownością. Energooszczędny pojazd został zaprojektowany w taki sposób, by zapewnić wysoki poziom komfortu dla pasażerów – emituje zdecydowanie mniej zanieczyszczeń oraz hałasu, co ma wpływ także na środowisko naturalne. Ponadto cechuje go niska masa oraz wyjątkowo krótki czas budowy. Wewnątrz inżynierowie Siemens Mobility zastosowali mnóstwo innowacyjnych pomysłów, co czyni go pociągiem regionalnym klasy premium.

Lokomotywa Vectron MS jest aktualnie najnowocześniejszymi tego typu jednostkami na rynku europejskim. Jej modułowa konstrukcja pozwala na wyjątkowo łatwe dostosowanie jej do wymogów użytkowania oraz specyfiki jazdy w wielu krajach, gdzie obowiązują zróżnicowane warunki eksploatacji pojazdów szynowych. Podczas projektowania Vetrona zwrócono szczególną uwagę na wydajność i opłacalność w zakresie wykonywanych zadań trakcyjnych zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym.

Stadler pokaże pociąg Flirt dla Serbii oraz tramwaj dla Sarajewa

Regionalny zespół trakcyjny Flirt produkowany dla Kolei Serbskich może poruszać się z prędkością sięgającą 160 km/h. Cechuje się lekką aluminiową konstrukcją i jest wyjątkowo prosty w eksploatacji. Warto przypomnieć, że czterowagonowe składy dla serbskiego przewoźnika wyprodukuje fabryka Stadler Polska zlokalizowana w Siedlcach.

Tramwaj dla Sarajewa bazuje na modelu Tango NF2 – wcześniej Stadler dostarczył pojazdy tego typu do Ostrawy. Trzyczłonowe tramwaje są niskopodłogowe i mogą pomieścić 180 pasażerów, z czego 79 na miejscach siedzących. Są wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring i porty USB do ładowania urządzeń elektronicznych. Mogą poruszać się z prędkością do 70 km/h.

Tabor Dębica zaprezentuje dwie lokomotywy spalinowe: 20D i 6Dh-1

Lokomotywa 2D jest zmodernizowanym pojazdem serii SM48. Jest przeznaczona do prowadzenia pociągów towarowych zarówno po liniach kolejowych normalnotorowych (1435 mm), jak i szerokotorowych (1520 mm) oraz do pracy manewrowej. Sześcioosiowy pojazd wyposażono w silnik spalinowy CAT 3512E Caterpillar o nominalnej mocy 1800 kW oraz w zaawansowany system monitoringu. Może poruszać się z prędkością do 100 km/h.

Lokomotywa 6Dh-1 powstała w wyniku modernizacji pojazdu SM42. Jej przeznaczeniem jest prowadzenie lekkich oraz średnich pociągów towarowych, a także realizowanie prac manewrowych. Została wyposażona m.in. w system smarowania obrzeży, klimatyzację oraz system antypoślizgowy. Lokomotywa 6Dh-1 może poruszać się z prędkością sięgającą 90 km/h. Cechuje się zdecydowanie niższym zużyciem paliwa oraz materiałów eksploatacyjnych.

Pokaz lokomotywy DualShunter 2000 od CZ Loko

Lokomotywa DualShunter 2000 produkowana przez CZ Loko jest przeznaczona do średnio-ciężkiej pracy manewrowej oraz torowej na szlakach zelektryfikowanych z systemem 3 kV DC, a także do pracy na liniach kolejowych bez elektryfikacji. Została wyposażona w silnik spalinowy Caterpillar C32 EU stage V o mocy nominalnej 895 kW oraz system odzyskiwania energii podczas hamowania (podczas pracy na szlakach zelektryfikowanych).

Newag zaprezentuje wielosystemową lokomotywę Griffin wyprodukowaną dla PKP Intercity

Pojazd nowosądeckiego producenta zostanie zaprezentowany podczas briefiengu prasowego PKP Intercity. Wielosystemowy Griffin może poruszać się z prędkością do 200 km/h i realizować zadania pod różnymi systemami napięcia w innych krajach np. w Niemczech, Austrii, Czechach oraz na Słowacji i Węgrzech. Narodowy przewoźnik zamówił w sumie 15 takich pojazdów.

PKP Intercity pokaże wagony wyprodukowane w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych

Zaprezentowane zostaną następujące wagony od Cegielskiego:

  • wagon przedziałowy 1.klasy – typ 178A-10
  • wagon bezprzedziałowy 2. klasy – typ 175A-10
  • wagon bezprzedziałowy 2. klasy przystosowany do przewozu rowerów – typ 175A-20
  • wagon przedziałowy 2. klasy przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami – typ 177A-10
  • wagon przedziałowy 2. klasy – typ 176A-10

Pesa ponownie zaprezentuje wodorową lokomotywę manewrową

Pokaz wodorowej lokomotywy manewrowej SM42-6Dn wyprodukowanej przez bydgoską Pesę odbył się już na poprzedniej edycji targów TRAKO. W tym roku prezentację przygotowano w zupełnie innym wydaniu. Lokomotywę będzie można podziwiać w ruchu – pojazd ma poruszać się wahadłowo po torach ekspozycyjnych. Ponadto zainteresowani będą mogli przejechać się nim, będąc w kabinie maszynisty.

Modertrans pokaże jubileuszowy tramwaj Moderus Gamma dla MPK Łódź

Tramwaj Moderus Gamma LF 06 AC jest w 85% niskopodłogowy. Jego pięcioczłonowa konstrukcja została osadzona na czterech wózkach, z czego 2 są sztywne, a 2 skrętne. Pasażerski przedział pojazdu jest w pełni klimatyzowany. W jego wnętrzu dominują jasne barwy. Pojazd został wyposażony w 5 par dwuskrzydłowych drzwi oraz rampę dla wózków inwalidzkich.

Więcej informacji o 15. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO można znaleźć:

O poprzedniej edycji targów TRAKO pisaliśmy m.in.:

Autor: Damian Malesza

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz