Sektorkolejowy » Bytom: trwa modernizacja linii kolejowej nr 131. Zabytkowa nastawnia bramowa „Bt” zostanie wyremontowana

Bytom: trwa modernizacja linii kolejowej nr 131. Zabytkowa nastawnia bramowa „Bt” zostanie wyremontowana

pzez Damian

W Bytomiu trwają prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131. Na placu budowy wiele się dzieje, a wykonawca inwestycji PKP PLK firma Porr nie zamierza zwalniać tempa. Postępuje modernizacja historycznej hali peronowej i wiaduktów kolejowych. Kształtów nabiera Lokalne Centrum Sterowania. Pojawiły się także dobre wieści dotyczące przyszłości nastawni bramowej „Bt” z lat 30. XX w. Według pierwotnych planów obiekt był przeznaczony do wyburzenia, jednak okazuje się, że może zostać odnowiony. Polski zarządca infrastruktury kolejowej ogłosił przetarg na wykonanie projektu remontu tego budynku.

Zakres prac w ramach przebudowy linii kolejowej nr 131 jest bardzo obszerny – to kluczowy szlak w Bytomiu, a realizacja zadania zleconego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.  wymaga dużego zaangażowana ze strony wykonawcy. Inwestycja ma na celu usprawnienie komunikacji kolejowej z sąsiadującymi miastami.

„Linia kolejowa nr 131 to główny szlak kolejowy w naszym mieście, który dzięki modernizacji będzie alternatywą dla komunikacji autobusowej łączącej Bytom z Tarnowskimi Górami, Chorzowem i Katowicami. Zwiększy się prędkość pociągów na tej trasie i mam nadzieję, że dzięki Kolei Metropolitalnej – także częstotliwość połączeń” – powiedział Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.

Modernizacja historycznej hali peronowej dworca kolejowego

Od maja br. firma Porr zajmuje się modernizacją hali peronowej dworca PKP, której historia sięga 1929 r. Zdemontowano już większość poszycia dachowego. Trwa piaskowanie oraz wzmacnianie konstrukcji stalowej. Ze ściany szczytowej zniknął napis „BYTOM” – został przekazany Zakładu Linii Kolejowych zlokalizowanego w Tarnowskich Górach, a po zakończeniu wszystkich prac zastąpi go nowy – najprawdopodobniej wykonany w technologii LED. Zgodnie z planem będzie wykonany z troską o pierwotny charakter elementu.

Zgodnie z harmonogramem, działania w zakresie demontażu poszycia dachu o łącznej powierzchni 5600 m2 powinny zakończyć się w sierpniu br. Po wypiaskowaniu oraz wzmocnieniu konstrukcji stalowej, a także fundamentów hali peronowej wykonawca inwestycji PKP PLK rozpocznie montaż pokrycia tj. blachy cynkowo-tytanowej wraz z przeszkleniami na świetliku oraz ścianach szczytowych hali.

Budowa Lokalnego Centrum Sterowania i modernizacja wiaduktów

Przy ul. Składowej w Bytomiu powstaje Lokalne Centrum Sterowania. Z nowego obiektu dyżurni będą pilnować bezpiecznego ruchu pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. W czerwcu br. budynek osiągnął stan surowy otwarty. Następnie wewnątrz wystartowały prace murarskie.

Równolegle trwają działania inżynieryjne na wiaduktach kolejowych zlokalizowanych przy pl. Wolskiego, nad ul. Dąbrowa Miejska oraz ul. Strzelców Bytomskich. Ponadto w planach jest modernizacja trzech innych obiektów – nad ulicami: Dojazd, Chorzowską, a także Sienną.

Porr realizuje także zaawansowane prace inżynieryjne na wiadukcie nad ul. Strzelców Bytomskich, gdzie ma powstać nowy przystanek kolejowy Bytom – Stroszek. Przebudowywany jest obiekt, który przebiega nad drogą krajową nr 11, a tuż obok niego postępują roboty ziemne.

Remont zabytkowej nastawni bramowej

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła postępowanie przetargowe, którego przedmiotem jest  „Wykonanie projektu remontu budynku dawnej nastawni Bt zlokalizowanej w stacji Bytom na linii kolejowej 131”. Zakres prac obejmuje m.in.:

  • przeprowadzenie inwentaryzacji obiektu niezbędnej do opracowania dokumentacji projektowej
  • przygotowanie kosztorysu inwestorskiego wykonania prac budowlanych w zakresie: oczyszczenia, piaskowania, zabezpieczenia antykorozyjnego, malowania elementów konstrukcji stalowej wraz z weryfikacją połączeń nitowanych
  • remont powierzchni pokrycia dachowego wraz z wymianą obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych
  • odnowienie elewacji budynku zgodnie z wymaganiami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
  • wykonanie konserwacji fundamentów podstawy części bramowej nastawni
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zgodnie z zaleceniami WKZ (jeśli zajdzie taka potrzeba)
  • odtworzenie tynków zewnętrznych elewacji nastawni

Oferty można składać do 7 lipca. Termin, jaki przewidziano na realizację zadania, mija 28 grudnia 2023 r.

Modernizacja fragmentu Centralnej Magistrali Węglowej

Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużego przedsięwzięcia realizowanego na odcinku CMK od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego. W tym rejonie prace wystartowały w marcu 2022 r. Zakres pierwszej fazy inwestycji obejmuje budowę nowego przystanku Chorzów Uniwersytet, modernizację infrastruktury kolejowej oraz peronów na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary.

W Bytomiu na odcinku linii kolejowej nr 131 modernizacje przejdą stacje w Bytomiu oraz Bytomiu – Karbiu, a stacja Bytom – Północny zostanie przesunięta o ok. 500 m na północ tj. w stronę ul. Strzelców Bytomskich. W rezultacie podróżni zyskają  łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Ponadto na peronach pojawi się nowe wyposażenie.

Łącznie w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wymienione zostanie 76 km torów wraz z siecią trakcyjną, pojawią się nowe urządzenia sterowania ruchem (w tym 217 rozjazdów), a na szlaku łączącym Chorzów Batory i Chorzów Miasto dobudowany będzie dodatkowy tor. W efekcie zwiększy się przepustowość linii kolejowej, stacje będą mogły obsługiwać składy o długości do 750 m, a prędkość maksymalna pociągów wzrośnie do 120 km/h.

Więcej informacji o tej inwestycji można znaleźć:

O firmie Porr pisaliśmy m.in.:

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz