Sektorkolejowy » Postępy prac przy modernizacji trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

Postępy prac przy modernizacji trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

pzez Damian

„PeSTka” służy mieszkańcom Poznania już od 25 lat. To pierwszy raz, gdy przechodzi gruntowną modernizację. Prace z nią związane postępują bardzo sprawnie.

Poznański Szybki Tramwaj to bezkolizyjna trasa tramwajowa o długości ponad  8 km, która od ćwierćwiecza umożliwia mieszkańcom Winograd i Piątkowa szybkie przemieszczanie się do centrum. Codziennie „PeSTka” przewoziła nawet 80 tys. pasażerów. Trasa została oddana do użytku na przełomie stycznia i lutego 1997 r. W tamtym okresie była to najnowocześniejsza trasa szybkiej komunikacji miejskiej w Polsce. Po 25 latach intensywnej eksploatacji konieczna była gruntowna modernizacja. Nowe torowisko pozwoli na przywrócenie pierwotnych parametrów eksploatacyjnych trasy, pozwalających na przejazd tramwajów z odcinkową prędkością 70 km/h. Podróże PST staną się bezpieczniejsze, a sama trasa będzie mogła przez wiele kolejnych lat służyć mieszkańcom stolicy Wielkopolski.

Remont trasy PST

Generalny remont „PeSTki”  z uwagi na dofinansowanie, został podzielony na dwa odcinki:

  • ul. Roosevelta do przystanku Słowiańska – za prace odpowiedzialna jest spółka PORR S.A., zakres działań obejmuje kompleksową modernizacją torowiska tj. wymianę szyn, podkładów oraz podsypki tłuczniowej
  • od ul. Słowiańskiej do ul. Szymanowskiego – realizacją zadania zajmuje się konsorcjum NDI Energy sp. z o.o. oraz NDI S.A., które przedstawiło najkorzystniejszą ofertę w przetargu przeprowadzonym przez ZTM w Poznaniu. Zakres prac obejmuje nie tylko modernizację torowiska, ale także wymianę krawędzi peronów na przystankach: Słowiańska, Solidarności, Lechicka/Poznań Plaza, Kurpińskiego oraz Szymanowskiego. (remont tego odcinka uzyskał wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład),

Ekipy remontowe wkroczyły na trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju w połowie wakacji br. W jakim była stanie przed rozpoczęciem modernizacji?

„25 lat intensywnej eksploatacji linii PST można było zauważyć szczególnie po stanie technicznym nawierzchni torowej. Drewniane podkłady z upływem lat utraciły swoje właściwości wytrzymałościowe. Zmęczenie stali szynowej było widoczne gołym okiem po zużyciach pionowych i bocznych szyn. Ponadto sama nawierzchnia była bardzo wyeksploatowana i z pewnością groziła w najbliższym czasie dużą awaryjnością oraz ograniczeniom prędkości przejazdów tramwajów” – mówi Piotr Sawicki, dyrektor regionu północno-zachodniego PORR S.A.

Piotr Sawicki, dyrektor regionu północno-zachodniego PORR S.A

Innowacyjne rozwiązania przy modernizacji PST

W ramach realizowanej inwestycji zastosowane zostały nowatorskie rozwiązania, które nie były wcześniej stosowane na poznańskich torowiskach. Na łukach, gdzie dotychczas były podkłady drewniane, zamontowano odpowiedniki z tworzywa sztucznego, a na odcinkach prostych – betonowe z tzw. zelówkami z poliuretanu. Drugie z nich cechują się co najmniej czterokrotnie wyższą żywotnością niż tradycyjne podkłady drewniane, redukując drgania i hałas. Ponadto do ich produkcji używa się materiałów pochodzących z recyklingu, które są wzmocnione specjalnymi włóknami.

Na odcinkach z podkładami strunobetonowymi firma PORR S.A. stosuje różne sposoby wibroizolacji. Poza obiektami inżynieryjnymi wykorzystywane są tzw. zelówki. Oznacza to, że każdy podkład od spodu ma zabudowaną specjalną elastomerową matę wibroizolacyjną, a na obiektach inżynieryjnych koryto balastowe zostało wyśrutowane i wypiaskowane, następnie wyłożone specjalną matą wibroizolacyjną. Bezpośrednio na nią trafia podsypka tłuczniowa –  na dolną warstwę zabudowano przesiany i oczyszczony materiał, który znajdował się w tym miejscu wcześniej. Do balastowania zostanie użyty nowy materiał.

 „Zastosowanie nowych technologii na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju przyczyni się podniesienia niezawodności i trwałości. Dzięki zastosowaniu materiałów wibroizolacyjnych zwiększy się także komfort pasażerów oraz mieszkańców miasta. Podróż będzie bardziej komfortowa, a przejazd tramwajów będzie mniej uciążliwy dla mieszkańców przyległych terenów” – podkreśla Piotr Sawicki.

Postępy prac przy modernizacji trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

Przebudowa trasy PST to zadanie bardzo złożone. Jej realizacja odbywa się etapami i wymaga odpowiedniej organizacji robót.

„Cała realizacja projektu jest bardzo wymagająca, gdyż ponad połowa odcinka jest położona na obiektach inżynieryjnych. Choć prace realizujemy na półtora kilometrowym odcinku, to dostęp do niego mamy na jego początku i na końcu tj. od ul. Roosevelta lub od ul. Słowiańskiej. Wymagało to odpowiedniej organizacji robót z użyciem maszyn i taboru kolejowego. Cały czas utrzymujemy jeden tor, aby z niego budować drugi. Myślę, że to pierwsza taka realizacja na liniach tramwajowych” – dodaje Piotr Sawicki.

Aktualnie prace na remontowanym torowisku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju są coraz bardziej zaawansowane. Na estakadzie Bogdanki i wiadukcie nad ulicą Poznańską zakończone zostały roboty mostowe. Obecnie trwa układanie szyn na torze. Ciekawostką jest wykorzystanie szyn kolejowych 49E1 (S49), które są rozwiązaniem trwalszym i prostszym w utrzymaniu.

Przed każdym przystankiem na długości ok. 40 metrów zamiast podsypkowej podbudowy torowiska, szyny zostaną zamontowane na prefabrykowanych płytach. Umożliwi to  w przyszłości – w sytuacjach nadzwyczajnych lub awaryjnych – montaż rozjazdu nakładkowego. Umożliwi to sekcjonowanie trasy według aktualnych potrzeb.

„Największym wyzwaniem jest to, żeby zdążyć przed zimą. Mamy czas na wykonanie robót do początku lutego, jednak intensyfikujemy je, aby zakończyły się na przełomie roku” – podkreśla Piotr Sawicki.

Co ciekawe modernizacja poznańskiej „PeSTki” jest dla firmy PORR pierwszym kontraktem tramwajowym. Zapytaliśmy, skąd teraz wzięło się zainteresowanie tym obszarem infrastruktury?

„Rzeczywiście, jest to nasze pierwsze wyzwanie związane z realizacją projektu tramwajowego i jesteśmy z niego dumni. Swoją działalność w Polsce rozpoczynaliśmy ponad 30 lat temu od sektora kubaturowego. W ciągu tych lat ciągle poszerzaliśmy branże, w których realizowaliśmy projekty budowlane. Z roku na rok dołączały kolejne: drogi, kolej, ochrona środowiska, budownictwo przemysłowe itd. Nie zatrzymujemy się. Teraz przyszedł czas na budownictwo komunikacyjne – tramwajowe. To naturalna droga dywersyfikacji rynków budowalnych” – odpowiada Piotr Sawicki.

O modernizacji „Pestki” pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Jan Bytnar
Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz