Sektorkolejowy » Bytom: PORR rozpoczął prace przy modernizacji historycznej hali peronowej dworca kolejowego

Bytom: PORR rozpoczął prace przy modernizacji historycznej hali peronowej dworca kolejowego

pzez Damian

Pod koniec maja br. przebudowa linii kolejowej nr 131 w Bytomiu wkroczyła w kolejny etap. Właśnie wystartowała modernizacja obiektu pochodzącego z 1929 r.

Działania wykonawcy w ramach tej inwestycji rozpoczęły się od piaskowania konstrukcji stalowej. Trwa także demontaż blaszanego poszycia ze ścian szczytowych hali oraz ściany bocznej od strony ul. Zabrzańskiej i wzmacnianie konstrukcji wraz z fundamentami.

„Przebudowa linii kolejowej nr 131 realizowana przez PKP PLK to bardzo ważna inwestycja dla naszego miasta. Zmodernizowana linia kolejowa to przede wszystkim zwiększenie komfortu jazdy dla pasażerów, ale również szansa na większą liczbę połączeń kolejowych, w tym dalekobieżnych” – zapewnia Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.

Jak przebiega przebudowa linii kolejowej nr 131?

Aktualnie realizowane są prace w rejonie stacji kolejowych w Bytomiu, Bytomiu – Karbiu i w rejonie stacji Bytom – Północny (Stroszek) – ta zostanie przeniesiona w pobliże Centrum Handlowego M1. W ostatnim czasie PORR rozpoczął także działania w okolicy pl. Wolskiego. Zgodnie z treścią dokumentacji projektowej, która została skonsultowana z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, na dachu pojawi się blacha cynkowo-tytanowa wraz z przeszkleniami na świetliku i ścianach szczytowych hali peronowej o powierzchni ok. 5600 m2. W najbliższym czasie wykonawca prac skoncentruje się na kolejnym etapie wzmacniania konstrukcji hali, a także demontażu starego poszycia dachowego.

Zakres inwestycji obejmuje także przebudowę wiaduktów kolejowe nad ulicami: Dojazd, Chorzowska oraz Sienna, natomiast na terenie stacji zmodernizowane zostanie ok. 28 km torów, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ponadto powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania, w którym dyżurni będą dbali o wysoki poziom bezpieczeństwa pociągów prowadzonych na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Należy podkreślić, iż projekt układu torowego został przygotowany z myślą o istniejącej nastawni bramowej.

Efekty prac modernizacyjnych

Zgodnie z deklaracjami po zakończeniu wszystkich działań poprawie ma ulec przepustowość stacji. Ruch towarowy zostanie odseparowany od pasażerskiego. Ponadto w 2024 r. zaplanowano realizację prac dotyczących kolejnego przęsła wiaduktu na Zamłyniu, po którym obecnie prowadzony jest ruch kolejowy pociągów towarowych. Działania będą mogły wystartować po oddaniu przebudowywanego przejścia podziemnego pod dworcem kolejowym strony pl. Wolskiego.

O modernizacji odcinka Centralnej Magistrali Węglowej

Prace związane z przebudową Centralnej Magistrali Węglowej na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie rozpoczęły się w marcu 2022 r. Planowo w pierwszym etapie inwestycji wybudowany zostanie nowy przystanek kolejowy Chorzów Uniwersytet. Zakres działań obejmuje również infrastrukturę kolejową oraz perony na stacjach Chorzów Miasto, a także Chorzów Stary.

PORR przebuduje także stacje w Bytomiu i Bytomiu – Karbiu, natomiast zmieni się umiejscowienie stacji Bytom – Północny – zostanie ona przemieszczona o ok. 500 m na północ w stronę ul. Strzelców Bytomskich, dzięki czemu podróżni będą mieli ułatwiony dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Warto dodać, że na peronach powstaną się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery oraz tablice informacyjne. Ponadto w ramach przedsięwzięcia wymienione zostanie ok. 60 km torów kolejowych wraz z siecią trakcyjną. Pojawią się także nowe urządzenia sterowania ruchem (w tym 165 rozjazdów).

Na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto dobudowany zostanie dodatkowy tor, co pozwoli na zwiększenie przepustowości tej linii kolejowej. W praktyce oznacza to, że będzie ona obsługiwana przez więcej pociągów. Należy podkreślić, że wydłużenie torów na stacjach umożliwi przyjmowanie składów o długości sięgającej 750 m. Ich prędkość maksymalna wzrośnie do 120 km/h.

Wysoki poziom bezpieczeństwa zagwarantuje Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Przebudowę przejdą też przejazdy i przejścia dla pieszych. W planach jest również budowę 4 nowych obiektów: 2 przejść pod torami dla pieszych i 2 wiaduktów w Chorzowie oraz Radzionkowie. Warto dodać, iż zmodernizowanych zostanie wiele obiektów inżynieryjnych (25), m.in. wiadukty w Radzionkowie i Świętochłowicach.

Realizacja zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie” przebiega w ramach projektu pt. „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Koszt inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wyniesie ok. 1,2 mld zł netto. Przedsięwzięcie jest dofinansowane z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Zgodnie z planem wszystkie prace budowlane zakończą się w 2024 r.

Więcej informacji o firmie PORR można znaleźć:

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz