Sektorkolejowy » Remont tunelu kolejowego na Dolnym Śląsku. Ruch pociągów wrócił na tor z opóźnieniem

Remont tunelu kolejowego na Dolnym Śląsku. Ruch pociągów wrócił na tor z opóźnieniem

pzez Adrian

W marcu br. rozpoczął się remont tunelu kolejowego koło Trzcińska, pomiędzy Janowicami Wielkimi a Jelenią Górą, na linii nr 274. 300-metrowy obiekt będzie przebudowany na całej długości, w efekcie czego zostanie nie tylko zmodernizowany poprzez wymianę torów i sieci trakcyjnej, ale także poszerzony. Zgodnie z planem prace mają być w większości prowadzone „pod ruchem”, jednak już zanotowano pierwsze opóźnienie.

Według pierwotnych założeń prace przygotowawcze miały potrwać miesiąc – do 12 kwietnia, a po czym ruch miał wrócić na tor, tak aby możliwe było prowadzenie prac głównych związanych z poszerzaniem obiektu. Na czas całkowitego zamknięcia tunelu Koleje Dolnośląskie zapewniły autobusowy transport zastępczy. Musiały jednak utrzymać takie rozwiązanie prawie dwa tygodnie dłużej, do 24 kwietnia, ponieważ nie udało się przeprowadzić robót wstępnych w terminie.

W pierwszym etapie konieczne było m.in. przygotowanie toru do obsługi pociągów pasażerskich i towarowych podczas prowadzenia robót zasadniczych. Te będą polegać na poszerzeniu tunelu, co w przyszłości pozwoli na swobodne mijanie się pociągów. Do prac zmobilizowana zostanie maszyna typu TEM (ang. Tunnel Enlargement Machine) umożliwiająca skucie materiału skalnego, a przez to zwiększenie jego przekroju. Do wykończenia ścian zastosowane będzie natryskiwanie betonem. Obudowa maszyny jest tak przygotowana, że tunelem, w którym prowadzone są prace, równocześnie mogą bezpiecznie jeździć pociągi bez konieczności tworzenia dla nich dodatkowych zabezpieczeń.

Pasażerowie korzystający z linii przebiegającej remontowanym tunelem muszą się liczyć z tym, że po jego poszerzeniu, konieczne będzie ponowne zamknięcie obiektu w celu zabudowy torów oraz rozwieszenia sieci trakcyjnej. Z pewnością jednak po niedogodnościach związanych z modernizacją odczują jej pozytywne skutki, ponieważ docelowo pociągi będą mogły równocześnie korzystać z dwóch torów, co znacząco usprawni jazdę i zwiększy bezpieczeństwo ruchu. Ma to być możliwe po zakończeniu inwestycji, tj. pod koniec 2024 r.

Tunel kolejowy koło Trzcińska zbudowano w połowie XIX w. pod Górą Tunelową. Mierzy 300 m długości. Służy do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego, w tym także na potrzeby kopalni odkrywkowych.

Kontrakt na modernizację obiektu pozyskało konsorcjum firm Porr S.A. i Porr GmbH & Co. KGaA. Jego wartość to blisko 105 mln zł brutto. Maszyna, którą wykonawca wykorzysta na Dolnym Śląsku, sprawdziła się już wcześniej w podobnych warunkach w 2019 r., kiedy pracowała przy poszerzaniu zabytkowego, zbudowanego w XIX w., tunelu w Niemczech. Wówczas prace także były prowadzone „pod ruchem” na trasie kolejowej Kalscheuren–Ehrang.

Autor: Agata Sumara
Fot. PKP PLK

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz