Sektorkolejowy » Po 20 latach przerwy pociągi pasażerskie wracają na trasę z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę

Po 20 latach przerwy pociągi pasażerskie wracają na trasę z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę

pzez Adrian

12 czerwca wracają połączenia kolejowe z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy. To efekt inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 217 mln zł.

Modernizacja linii kolejowej nr 285

Po ponad 20 latach przerwy podróżni będą mogli pojechać pociągiem na trasie Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica. Przejazd ma trwać ok. godziny. Termin uruchomienia połączeń na tej trasie przekładano już dwa razy. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pasażerowie pociągów będą mogli skorzystać  z 14 przystanków z nowymi peronami:

  • Wrocław Wojszyce
  • Wrocław Partynice
  • Bielany Wrocławskie
  • Domasław
  • Kobierzyce
  • Wierzbice Wrocławskie
  • Pustków Żurawski
  • Rogów Sobócki
  • Sobótka
  • Sobótka Zachodnia
  • Szczepanów
  • Marcinowice
  • Pszenno
  • Świdnica Przedmieście

„Prace na linii kolejowej nr 285 były od wielu lat oczekiwane przez mieszkańców Dolnego Śląska. Cieszę się, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skutecznie realizują kolejną inwestycję, która ma na celu eliminowanie zjawiska wykluczenia komunikacyjnego. Jako samorząd województwa jesteśmy przygotowani na uruchomienie już od czerwca regionalnych połączeń kolejowych z użyciem naszych najnowocześniejszych pociągów, które bezpośrednio skomunikują Świdnicę z Wrocławiem przez Sobótkę” – mówił Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

Przystanki na trasie Wrocław – Sobótka – Świdnica zostały dostosowane do potrzeb osób, których poruszanie się jest ograniczone. Zamontowano także:

  • wydajne oświetlenie
  • gabloty informacyjne z aktualnym rozkładem jazdy kolei
  • czytelne oznakowanie
  • stojaki na rowery

„Modernizacja linii kolejowej nr 285 i wznowienie ruchu pasażerskiego to jedno z naszych zobowiązań programowych złożonych w 2019 roku. Mieszkańcy kolejnych gmin zyskają możliwość korzystania z bezpiecznego i wygodnego środka lokomocji. Czas przejazdu pociągów będzie stanowił konkurencyjną alternatywę w stosunku do ruchu kołowego odbywającego się m.in. zatłoczoną drogą krajową numer 35. Dziękuję wszystkim osobom oraz instytucjom, które brały udział w procesie realizacji tej inwestycji” – powiedział Szef Kancelarii Premiera Minister Michał Dworczyk.

Szeroki zakres prac zwiększa możliwości kolei

Na ok. 60-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 285 zmodernizowano ponad 50 przejazdów kolejowo-drogowych. Przygotowano również:

  • nowy tor
  • mosty
  • wiadukty
  • urządzenia odpowiedzialne za sterowania ruchem kolejowym

Wykonawca inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zabezpieczył wszystkie skrzyżowania. W lokalizacjach, które tego wymagały, zamontowano:

  • rogatki
  • sygnalizatory
  • monitoring

„Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków budżetowych oraz ze wsparciem środków unijnych, jak projekt na trasie Wrocław – Sobótka – Świdnica, realnie zwiększają dla mieszkańców Dolnego Śląska oraz w Polsce możliwości kolei, jako środka komunikacji efektywnej i ekologicznej. W ostatnich latach dzięki wykonanym pracom zapewniliśmy możliwości sprawnych podróży i przewozu towarów na trasie Legnica – Rudna Gwizdanów, Wrocław Psie Pole – Jelcz Laskowice oraz Węgliniec – Zgorzelec” – podkreślał Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Warto dodać, że od 2020 r. na trasie Sobótka Zachodnia – Świdnica po nowych torach prowadzony jest ruch towarowy. Dzięki inwestycji PKP PLK kolej stanie się dostępniejsza dla mieszkańców woj. dolnośląskiego. Pociągi pasażerskie na trasie Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica mają kursować z prędkością sięgającą 120 km/h.

Finansowanie i koszt inwestycji PKP PLK

Koszt przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pt. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” to ok. 217 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Na linii kolejowej nr 285 pojawią się wagony rowerowe Kolei Dolnośląskich.

Autor: Damian Malesza
Fot. wroclife.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz