Sektorkolejowy » Nowoczesna podbijarka „Aleksandra” od System7 uświetniła obchody 175-lecia kolei w Krakowie

Nowoczesna podbijarka „Aleksandra” od System7 uświetniła obchody 175-lecia kolei w Krakowie

pzez Damian

2 tygodnie temu kolejarze świętowali 175-lecie otwarcia pierwszej linii kolejowej w Krakowie. Organizatorzy wydarzenia przygotowali mnóstwo atrakcji. Jedną z nich była prezentacja najnowocześniejszej podbijarki w Polsce – Universal Tamper S7 PLS 16 4.0-S, która niedawno zasiliła park maszynowy Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie (PNUIK). Maszyna została wyprodukowana przez austriackie przedsiębiorstwo System7 Railtechnology GmbH.

Obchody 175-lecia kolei w Krakowie

Jubileusz odbył się w dniach 13-16 października br. w stolicy Małopolski. Wydarzenie rozpoczęło się od występu Krakowskiej Kolejowej Orkiestry Dętej. Zorganizowano także przejazd pociągiem Kolei Małopolskich po historycznej trasie sprzed 175 lat (Kraków – Krzeszowice – Kraków). Aktualnie jest to fragment linii kolejowej E30, która w ostatnich latach przeszła modernizację. Zainteresowani mogli obejrzeć m.in. wystawę zabytkowego i współczesnego taboru kolejowego oraz ekspozycję historycznego żurawia wodnego. Jubileusz uświetniła prezentacja podbijarki uniwersalnej należącej do spółki PNUIK z Krakowa, która została wyprodukowana przez System7. Darząc estymą osobę, która nadzorowała wielomiesięczne analizy i trudne negocjacje zakupu dla krakowskiej spółki, maszyna zyskała wdzięcznie brzmiące imię „Aleksandra”, na cześć pani Aleksandry Szeligi – dyrektor ds. baz. O obchodach 175-lecia kolei w Krakowie pisaliśmy TUTAJ oraz TUTAJ.

„Aleksandra” – najnowocześniejsza podbijarka w Polsce

Wysokowydajna podbijarka Universal Tamper S7 PLS 16 4.0-S jest wykorzystywana do poziomowania, podnoszenia, regulowania i podbijania torów oraz rozjazdów. Umożliwia szybsze i sprawniejsze wykonywanie prac utrzymaniowych oraz inwestycyjnych. W rezultacie zapewnia wysoką jakość infrastruktury kolejowej.

Optymalne parametry podbijania toru

W maszynie torowej wyprodukowanej przez firmę System7 zastosowano najnowszej generacji zespoły podbijające. W pełni hydrauliczny napęd wibruje wyłącznie podczas wejścia w podsypkę i w trakcie jej podbijania. Rozwiązanie pozwala uzyskać optymalne parametry podbijania toru, co gwarantuje jego wytrzymałość oraz stabilność. Właściwe zagęszczenie określane jest na podstawie pomiaru.

W momencie, gdy osiągnie optymalną wartość, wibracje konkretnego siłownika podbijającego wyłączają się (siłowniki podbijające  są sterowane niezależnie od siebie). Ograniczenie dużej ilości obracających się i zużywających się części napędowych skutkuje obniżonymi kosztami remontów i konserwacji.

Precyzja i gromadzenie danych

„Aleksandra” została wyposażona w innowacyjny, optyczny system namiarowy umożliwiający precyzyjne ustawienie geometrii toru oraz zaawansowany system monitoringu, który dostarcza informacji o jakości nawierzchni kolejowej. Każdy siłownik zbiera dane o osiągniętym zagęszczeniu podsypki oraz drodze zwierania. Następnie dane podbijania są przesyłane do specjalnej platformy internetowej „INFRAME” do zarządzania infrastrukturą. Wszystkie parametry są ukazane na mapie z powiązanymi współrzędnymi GPS oraz obrazem otoczenia każdego miejsca podkładu.

s7-rail.com

Przesłane dane są automatycznie analizowane za pomocą uczenia maszynowego i stanowią podstawę raportu o stanie łoża podsypki. Podsumowanie składa się z części graficznej oraz pisemnej. Wykresy przedstawiają:

  • właściwości łoża podsypki i osiągniętego zagęszczenia
  • nierówności podłużne przed i po podbijaniu

Natomiast pisemne podsumowanie ocenia jakość podsypki oraz wskazuje możliwe, pojedyncze usterki w torze.

s7-rail.com

„Aleksandra” wykorzystuje optyczny system pomiarowy, który pozwala uniknąć wad mechanicznych cięciw stalowych, przez co jest bardziej precyzyjny niż konwencjonalne układy pomiarowo-sterujące.

s7-rail.com

Wyjątkowo dokładny system pomiarowy maszyny składa się z cyfrowych kamer optycznych (potrafią wykonać 40 pomiarów/sekundę), które są zamontowane na środkowym wózku pomiarowym, pomiędzy zespołami podbijającymi a urządzeniem podnoszącym i nasuwającym. Zastosowanie wzorów POWER LED wyposażonych w soczewki do koncentracji światła umożliwia funkcjonowanie systemu niezależnie od panujących warunków atmosferycznych.

s7-rail.com

Warto dodać, że najnowocześniejsza podbijarka w Polsce jest wyposażona również w precyzyjny system nawigacji inercyjnej (IMU), który był inspirowany przez lotnictwo. Jest niewrażliwy na wszelkie wstrząsy, przyspieszenia czy wibracje. W przypadku, gdy geometria toru jest nieznana, przeprowadzany jest szybki najazd pomiarowy. Następnie określona zostaje idealna geometria toru wraz z danymi korekcyjnymi. System może być wykorzystywany także jako elektroniczny wózek do pomiaru torów.

Ekologia, automatyzacja i komfort pracy

Warto dodać, że podbijarka należąca do PNUIK Kraków wyróżnia się jako pojazd ekologiczny i przyjazny dla operatora. Zainstalowane panele fotowoltaiczne są wykorzystywane do ładowania akumulatorów, a dzięki użyciu najnowszych technologii zredukowano emisję hałasu i pyłu respirabilnego. Kokpit sterowania „Aleksandry” jest przejrzysty i intuicyjny. Operator wykorzystuje 2 panele dotykowe oraz 2 joysticki.

s7-rail.com

Podbijarka Universal Tamper S7 PLS 16 4.0-S ułatwia codzienną pracę poprzez możliwie największą automatyzację wykonywanych działań w trybie ręcznym. Oferuje także w pełni automatyczny moduł podbijania – operatorzy tylko nadzorują jej pracę. Wszystkie niezbędne informacje są wyświetlane na panelu umiejscowionym w okolicach stóp – to ergonomiczna pozycja dla osoby obsługującej podbijarkę.

Co ciekawe zastosowany system monitorowania pojazdów kolejowych RaVeM pozwala na zdalne nadzorowanie i konserwację maszyny.

O nowoczesnej podbijarce uniwersalnej wyprodukowanej przez System7 pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz