Producent pojazdów szynowych z Nowego Sącza udostępnił wstępne jednostkowe wyniki finansowe zarówno spółki, jak i całej grupy kapitałowej. Pomimo faktu, iż w ostatnim czasie miał sporo problemów wizerunkowych, będących pokłosiem kontrowersji związanych z zagadkowymi awariami dostarczanych pojazdów, są one obiecujące.
W ub. r. spółka Newag osiągnęła przychody z tytułu sprzedaży produktów, towarów i materiałów na poziomie 1 216,6 mln zł – o 267,8 mln zł więcej w porównaniu do 2022 r. (+28,2%). Ponadto:
- marża brutto ze sprzedaży w ujęciu wartościowym wyniosła 198,2 mln zł –wzrost o 109,6 mln zł r/r (+123,7%)
- marża brutto ze sprzedaży w ujęciu procentowym ukształtowała się na poziomie 16,3% – wzrost o 7 p. p. r/r
- zysk netto wyniósł 43,4 mln zł, czyli o 70 mln zł więcej niż w 2022 r.
- EBITDA wyniosła 147,3 mln zł w porównaniu do 57,9 mln zł za 2022 r.
Perspektywiczne okazały się również wyniki całej grupy kapitałowej Newag w 2023 r., które prezentują się następująco:
- przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów: 1 231,1 mln zł, czyli o 267,2 mln zł niż w 2022 r. (+27,7%)
- marża brutto ze sprzedaży w ujęciu wartościowym: 263,1 mln zł – wzrost o 114,8 mln zł r/r (+77,4%)
- marża brutto ze sprzedaży w ujęciu procentowym: 21,4% – o 6 p. p. więcej niż w 2022 r.
- zysk netto: 95,1 mln zł – wzrost o 72,3 mln zł r/r
- EBITDA: 186,1 mln zł w porównaniu do 97,3 mln zł w 2022 r.
Należy przypomnieć, iż ostateczne wyniki finansowe Newagu mogą się w niewielkim stopniu różnić, jednak zmiana ta nie powinna być znacząca.
Sprawdź także:
- Newag dostarczy kolejne pojazdy Impuls 2 dla Śląska za ponad 150 mln zł
- Newag dostarczy kolejne 5 lokomotyw Dragon 2 dla Rail Capital Partners za ponad 100 mln zł netto
- Tylko Newag chce dostarczyć 35 hybrydowych pociągów dla PKP Intercity za ponad 3 mld zł
- Newag dostarczy 4 lokomotywy elektryczne dla Rail STM za 75 mln zł netto
- Kontrowersje wokół Newagu. Czy producent stosował nieuczciwe praktyki?
Autor: Damian Malesza
Fot. Sektorkolejowy