Sektorkolejowy » Większe możliwości przeładunkowe dzięki przebudowie torów kolejowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu

Większe możliwości przeładunkowe dzięki przebudowie torów kolejowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu

pzez Adrian

Przebudowane tory obsłużą dłuższe i cięższe składy

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za około 1,5 mld zł pozwoli poprawić wydajność obsługi składów towarowych. Dzięki przebudowie torów pojawi się możliwość obsługi o wiele dłuższych i cięższych składów towarowych. Linia będzie mogła obsługiwać 750-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN/oś. Dzięki modernizacji torów składy towarowe będą obsługiwane sprawniej. Po zakończeniu prac modernizacyjnych czasy przeładunków w portach mają ulec skróceniu nawet o kilkadziesiąt minut.

„Projekty w portach Szczecin i Świnoujście są ważne w skali krajowej i międzynarodowej. Inwestycje zwiększają rolę kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu ładunków oraz przyniosą wymierne efekty dla gospodarki. Działania PLK wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu”

– powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Postępy prac stacji Szczecin Port Centralny

Duża część prac modernizacyjnych na terenie stacji Szczecin Port Centralny została już zrealizowana. Ułożono już około 50 z 60 km nowych torów kolejowych. Ponadto zamontowano 126 ze 177 rozjazdów. Trwa wzmacnianie i przygotowywanie gruntu przeznaczonego pod zabudowę następnych torów. Umożliwi to podnieść sprawność oraz bezpieczeństwo podczas realizacji przejazdów bardzo ciężkich składów towarowych.

Wykonawca przedsięwzięcia obecnie zajmuje się montażem słupów oraz konstrukcji wsporczych, na których zostanie wywieszona sieć trakcyjna. Trwa modernizacja obiektów inżynieryjnych oraz montaż urządzeń, które są odpowiedzialne za sterowanie ruchem kolejowym.

Postępy prac w Świnoujściu

W Świnoujściu trwa układanie ostatniego odcinka torów, który mierzy kilka kilometrów (łącznie do położenia było 35 kilometrów nowych torów). Prace są realizowane w rejonie Euroterminalu oraz pomiędzy stacją Lubiewo w Międzyzdrojach a Warnowem. Zbudowanych zostało już 100 ze 108 rozjazdów kolejowych. Warto dodać, że trwa budowa drugiego toru pomiędzy stacjami Świnoujście Przytór a Świnoujście, co pozwoli na zwiększenie przepustowości pociągów na tej relacji.

Kolej stała się dostępniejsza dla podróżujących pociągami dzięki przedsięwzięciu portowemu. Nowe perony pojawiły się na stacji kolejowej Świnoujście oraz na przystankach Świnoujście Port i Świnoujście Warszów. Nowe perony zostały wyposażone m.in. w:

  • jasne oświetlenie
  • wiaty
  • ławki
  • specjalne pochylnie, które ułatwią przemieszczanie się osób, których poruszanie się jest ograniczone

Należy dodać, że ukończono także drogę, która prowadzi z przystanku Świnoujście Port na stację Świnoujście.

„Z przyjemnością obserwuję dobry potęp prac na torach dojazdowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu. To ważny i strategiczny projekt współfinansowany z CEF w wysokości prawie 120 mln EUR. Dzięki inwestycji poprawi się kolejowy dostęp do portów, co oznacza, że do i z portów więcej towarów zostanie przewiezionych ekologicznym transportem, jakim jest kolej”

– powiedział Jensen, Head of Unit at CINEA.

Finansowanie i koszt inwestycji

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pt. „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” ma zostać ukończona do połowy 2022 roku. Wartość przedsięwzięcia to około 1,5 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w wysokości około 500 mln zł.

Statystyki przedsięwzięcia

Zakres inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje:

  • 96 km nowych torów (61 km w Szczecinie i 35 km w Świnoujściu)
  • 285 rozjazdów (177 w Szczecinie i 108 w Świnoujściu)
  • 84 km nowej sieci trakcyjnej (ok. 50 km w Szczecinie i 34 km w Świnoujściu)
  • 22 przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe (12 w Szczecinie i 10 w Świnoujściu)

O inwestycjach, które wykorzystywały środki unijne, z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), pisaliśmy już m.in. TUTAJ, TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz