Wygodniejsze perony na stacji Czechowice-Dziedzice
Użytkownicy kolei mogą już korzystać z nowego, wyższego peronu na stacji kolejowej w miejscowości Czechowice-Dziedzice. Dzięki niemu wsiadanie oraz wysiadanie z pociągów jest teraz wygodniejsze. Podróże pociągami stają się bardziej komfortowe dla podróżnych ze względu na zmiany na terenie stacji w Czechowicach-Dziedzicach. Pasażerowie pociągów mogą schronić się pod nową wiatą, która zabezpiecza ich przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Ponadto perony zostały wyposażone w m.in.:
- nowe ławki
- nowe, wydajne oświetlenie
- czytelne oznakowanie
- gabloty informacyjne
Do peronu można dostać się za pomocą nowego przejścia podziemnego. Przewidziano także windy, które ułatwią przemieszczanie się.
Trwa budowa schodów, które prowadzą z peronu w stronę wiaduktu na ul. Traugutta. Postępują również prace przy sąsiednim peronie. Obecnie użytkownicy kolei wykorzystują peron tymczasowy przy budynku dworca kolejowego.
Warto dodać, że na stacji Czechowice-Dziedzice trwa przebudowa układu torowego, dzięki której stacja będzie mogła obsługiwać więcej składów. Ponadto modernizację przeszło tam 5 torów.
Tymczasowe utrudnienia komunikacyjne
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., rozbudowany zakres prac przy układzie torowym oraz sieci trakcyjnej wymagał wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu komunikacji (szczegółowe informacje można znaleźć TUTAJ). Nocne pociągi, które dotychczas kursowały na odcinku Pszczyna-Bielsko-Biała Główna, zostały tymczasowo zastąpione komunikacją autobusową.
Co przyniesie inwestycja PKP PLK?
Przedsięwzięcie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w ramach projektu pt. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła-Czechowice-Dziedzice-Zabrzeg” pozwoli na:
- zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych
- zwiększenie efektywności wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach
- poprawę konkurencyjności kolei w porównaniu do innych środków transportu
- sprawniejsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze podróżowanie pociągami
Finansowanie i koszt inwestycji
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. koszt przedsięwzięcia to 1,4 mld zł. Należy podkreślić, że inwestycja jest realizowana z wykorzystaniem unijnych środków finansowych, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Planowo prace mają zakończyć się w październiku 2023 roku.
O przedsięwzięciu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w ramach projektu pt. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła-Czechowice-Dziedzice-Zabrzeg” pisaliśmy już TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.