Sektorkolejowy » Rail Baltica: Bezpieczniej w Szepietowie. Kierowcy korzystają z nowego wiaduktu

Rail Baltica: Bezpieczniej w Szepietowie. Kierowcy korzystają z nowego wiaduktu

pzez Adrian

Bezkolizyjne skrzyżowanie w Szepietowie

Kierowcy samochodów jeżdżą po wiadukcie, który przebiega nad linią kolejową biegnącą z Warszawy do Białegostoku. Dzięki nowemu obiektowi w Szepietowie skrzyżowanie ruchu kolejowego i drogowego stało się bezkolizyjne. W rezultacie podróżujący pociągami oraz autami mogą czuć się bezpieczniej. Nowy obiekt znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 66. Komunikacja w tym miejscu przebiega zdecydowanie sprawniej, kierowcy samochodów nie są już zmuszeni do czekania przed zamkniętymi rogatkami.

„PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują środki z unijnego instrumentu CEF Łącząc Europę. Dzięki inwestycjom m.in. na międzynarodowej trasie Rail Baltica podróże i przewozy ładunków są sprawniejsze. Budujemy kolej coraz bardziej bezpieczną, komfortową i przewidywalną”

– mówił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.

Charakterystyka nowego wiaduktu w Szepietowie

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. długość nowego obiektu wraz z dojazdami to 800 metrów. Na nowym wiadukcie nad torami samochody poruszają się po jezdni, która składa się z dwóch pasów, które biegną w przeciwnych kierunkach. Ponadto funkcjonuje tam również ciąg pieszo-rowerowy. Dzięki inwestycji skorzystali użytkownicy aut, gdyż zmodernizowano aż 2,7 dróg. Powstały także 2 ronda. Należy podkreślić, iż na podlaskim odcinku trasy Warszawa – Białystok zbudowanych zostanie 25 bezpiecznych, bezkolizyjnych skrzyżowań. Do użytku oddano już wiadukt w Uhowie.

„Wiadukt drogowy w Szepietowie to kolejne bezkolizyjne skrzyżowanie na ważnej międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. Poprawi on bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, a modernizacja całej trasy przyczyni się do ekologizacji transportu poprzez poprawę efektywności i atrakcyjności transportu kolejowego”

– mówił Morten Jensen Head of Unit at European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency.

Zmiany na odcinku Czyżew – Racibory

Na podlaskim fragmencie międzynarodowej trasy Rail Baltica rozpoczyna się kolejny etap prac budowlanych. Na odcinku pomiędzy Czyżewem a Raciborami, który mierzy 28 kilometrów, pojawiły się:

  • nowy tor
  • sieć trakcyjna
  • urządzenia sterowania ruchem kolejowym

Pociągi korzystają już z nowo powstałego toru. Umożliwi to rozpoczęcie prac przy rozbiórce kolejnego toru.

„Prace na polskim odcinku Rail Baltica postępują i właśnie wchodzą w kolejny etap. Otwieramy nowy odcinek torów od granicy województwa do stacji Racibory, a docelowo szykujemy wygodniejsze i szybsze podróże z Warszawy do Białegostoku i dalej przez Ełk, Suwałki i Trakiszki do państw bałtyckich. To modernizacja ważna zarówno w skali międzynarodowej, jak i regionalnej”

– mówił Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Trwa budowa nowych peronów na stacjach kolejowych w miejscowościach:

  • Racibory
  • Czyżew
  • Szpietowo

Nowe perony pojawią się także na następujących przystankach kolejowych:

  • Jabłoń Kościelna
  • Szymbory

Perony zostaną częściowo udostępnione dla użytkowników kolei. Zgodnie z planem w następnych tygodniach nastąpi montaż małej architektury oraz realizacja prac wykończeniowych.

Rail Baltica – sprawniejsze podróże pociągiem w lepszych warunkach

W Białymstoku trwa m.in. budowa przejścia podziemnego. Osoby, których poruszanie się jest ograniczone, będą mogły skorzystać ze schodów ruchomych oraz wind. Niedaleko osiedla Zielone Wzgórza trwa przebudowa przejścia podziemnego, które prowadzi do nowego przystanku kolejowego. Ponadto nieopodal osiedla Starosielce wykonawca inwestycji pracuje przy łącznicy, dzięki której pociągi, będą mogły kursować bezpośrednio na trasie Ełk – Bielsk Podlaski. Na tej trasie trwają także prace budowlane i modernizacyjne przy mostach oraz wiaduktach.

Koszt oraz finansowanie inwestycji

Koszt inwestycji w ramach projektu pt.  „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok” to niemalże 3,4 mld zł. Zgodnie z planem działania w ramach tego przedsięwzięcia mają zostać ukończone w roku 2023. Projekt wykorzystuje środki finansowe instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).

O inwestycjach, które wykorzystują środki finansowe pochodzące z Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę” pisaliśmy już m.in.: TUTAJ, TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot.  PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz