Na trasie linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański–Gdańsk Port Północny (17 km) oraz na odcinku linii nr 721 relacji Gdańsk Południowy–Gdańsk Olszynka (3 km) zamontowane zostaną nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS. Kontrakt na opracowanie projektu i prace montażowe spółka PKP PLK zawarła z konsorcjum utworzonym przez Zakłady Automatyki Kombud S.A. z Radomia (lider), Siemens Mobility sp. z o.o. z Warszawy i Siemens Mobility GMBH z Monachium.
Montaż nowoczesnych urządzeń i wdrożenie systemu ERTMS/ETCS ma usprawnić przejazd pociągów oraz zwiększyć bezpieczeństwo ruchu. Przede wszystkim wsparcie zyskają maszyniści i dyżurni ruchu, ponieważ w warunkach zagrożenia skład zostanie automatycznie zatrzymany. Zamontowane urządzania mają też wpłynąć na optymalizację w zakresie organizacji pracy i efektywnego wykorzystania linii kolejowych.
Wartość zawartej dzisiaj umowy to blisko 17 mln zł netto. Wykonawca ma 18 miesięcy na realizację zadania, które wpisane jest w większy projekt, obejmujący poprawę dostępu kolejowego do portu Gdańsk.
Trwa rozbudowa infrastruktury kolejowej na stacji Gdańsk Port Północny
Pociągi towarowe z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny jeżdżą z prędkością do 100 km/godz., co umożliwiła m.in. budowa mostu nad Martwą Wisłą i dobudowa drugiego toru. Przy obecnej przepustowości w ciągu doby może nią przejechać do 180 składów.
Na terenie stacji Gdańsk Port Północny poruszają się one obecnie po 32 nowych zelektryfikowanych torach oraz 104 rozjazdach, a prace nad układaniem kolejnych torów są w toku. Powstaje także m.in. 100-metrowy wiadukt drogowy w ciągu ul. Ku Ujściu, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Port Północny. Wcześniej rozpoczęła się budowa nasypów i dróg dojazdowych prowadzących do nowego bezkolizyjnego skrzyżowania.
W sumie na liniach do gdańskiego portu zabudowano ponad 50 km torów i 165 rozjazdów.
Celem realizacji projektu jest poprawa przepustowości linii i umożliwienie przewozu większej ilości towarów. Do nabrzeży będą mogły dojeżdżać nawet 750-metrowe składy o nacisku 22,5 tony na oś.
Wartość prac realizowanych w ramach projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” to ponad 1,1 mld zł netto, a blisko 40% tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
Według założeń realizacja projektu powinna zakończyć się przed końcem 2021 r., co spółka PKP PLK potwierdzała jeszcze we wrześniu.
Autor: Agata Sumara
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.