Sektorkolejowy » Stadler wkracza na rynek litewski. Dostarczy do 54 Flirtów dla LTG Link. Pojazdy zostaną wyprodukowane w Siedlcach

Stadler wkracza na rynek litewski. Dostarczy do 54 Flirtów dla LTG Link. Pojazdy zostaną wyprodukowane w Siedlcach

pzez Damian

Trwa dobra passa Stadlera. W środę 21 czerwca br. szwajcarski producent pojazdów szynowych podpisał umowę na dostawę do 54 pojazdów Flirt dla litewskiego przewoźnika. Na całym świecie wyprodukował już ponad 2500 pociągów tego typu. Co ciekawe zamówienie zostanie zrealizowane w polskim zakładzie producenta zlokalizowanym w miejscowości Siedlce.

Jak informuje Stadler, to jego pierwszy kontrakt na Litwie, który stanowi duży sukces sprzedażowy w regionie Morza Bałtyckiego. Poprzez dostawy nowoczesnych pociągów szwajcarski producent pojazdów szynowych w dużej mierze przyczynia się do rozwoju mobilności na terenie tego kraju.

Zakres obowiązkowy kontraktu obejmuje dostarczenie 15 zespołów trakcyjnych typu Flirt. LTG Link ma w planach wykorzystanie prawa opcji tj. zakup do:

  • 13 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt Intercity (FLIRT EMU Intercity)
  • 15 akumulatorowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt o zasięgu 100 km (FLIRT BEMU)
  • 11 akumulatorowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt o zasięgu 70 km (FLIRT BEMU)

W pierwszej transzy zamówienia Stadler dostarczy 9 elektrycznych oraz 6 akumulatorowo-elektrycznych Flirtów, które będą wykorzystywane na liniach kolejowych bez elektryfikacji. Szwajcarski producent zobowiązał się także do świadczenia usług w zakresie wsparcia technicznego oraz dostarczania części zamiennych przez 10 lat od dostawy ostatniego z pojazdów.

„Stadler sprzedał już ponad 2500 pociągów Flirt na całym świecie – to sprawdzony, niezawodny i komfortowy model pojazdu oparty na lekkiej konstrukcji modułowej, dostępny w wielu wariantach w zakresie napędu, spełniający oczekiwania najbardziej wymagających klientów i przyjazny dla środowiska. Cieszę się, że nasze pojazdy będą wkrótce wozić pasażerów także na Litwie. Jestem przekonany, że Litwini pokochają pociągi Flirt i z przyjemnością będą nimi podróżować” – podkreślił Peter Spuhler, przewodniczący rady nadzorczej Grupy Stadler.

„Każdego dnia staramy się, aby coraz więcej osób korzystało z przyjaznego dla środowiska transportu kolejowego. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że nowe pociągi znacząco przyczynią się do realizacji naszych celów w zakresie zrównoważonej mobilności. Przyniosą one znaczący skok jakości oraz wrażeń z podróżowania pociągami dla wszystkich pasażerów. Wkrótce rozpoczną się prace projektowe nad pociągami dostosowanymi specjalnie dla Litwy. Pociągi zasilane bateryjnie, przystosowane do trudnych warunków klimatycznych i szerokiego rozstawu szyn, będą produkowane po raz pierwszy w Europie. Wspólnie z dostawcą, który wygrał przetarg publiczny, zapewnimy ich sprawne działanie przez wiele lat” – powiedział Linas Baužys, dyrektor generalny LTG Link.

Co ciekawe pojazdy, które trafią na rynek litewski, zostaną wyprodukowane w Polsce, a dokładnie w zakładzie znajdującym się w Siedlcach. Powstało w nim już 550 z 2500 sztuk, które zostały dostarczone do klientów rozmieszczonych na całym świecie.

Umowę na dostarczenie pojazdów typu Flirt dla Litwy podpisali Linas Bauzys – dyrektor generalny LTG Link oraz Tomasz Prejs – prezes zarządu Stadler Polska.

Komfortowe pociągi Stadlera

Pociągi, które trafią do firmy LTG Link, mają cechować się wyjątkowym poziomem komfortu. Podczas projektowania pojazdów inżynierowie Stadlera skupili się, by fotele w przedziałach pasażerskich były wygodne, a samo wnętrze nowoczesne i ergonomiczne.

W pełni elektryczne pojazdy Flirt Intercity

9 z zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych to 5-wagonowe jednostki o długości 93 m, które będą w stanie pomieścić do 200 pasażerów, z czego 16 w 1 klasie. Warto dodać, że w każdym z nich znajdzie się miejsce do przewozu od 14 do 30 rowerów. Przewidziano także sporo przestrzeni dla bagaży. Pociągi spełnią wymagania wszystkich pasażerów np. rodzin z dziećmi. Zapewnią także odpowiednie warunki do odpoczynku, pracy bądź prowadzenia rozmów biznesowych. Ponadto na pokładzie znajdzie się bistro.

O pociągach elektryczno-bateryjnych

6 szt. elektryczno-bateryjnych Flirtów o długości ok. 65 m będzie się składało z 3 członów pasażerskich oraz dedykowanego wagonu „Power Pack” wyposażonego w baterie trakcyjne. Zasilanie bateryjne umożliwi poruszanie się po niezelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych. Każdy z tych pojazdów będzie mógł pomieścić o 128 pasażerów na miejscach siedzących, a także od 6 do 30 rowerów. Warto dodać, że na pokładzie pociągów wyprodukowanych przez firmę Stadler znajdą się automaty z przekąskami. Zgodnie z planem zastąpią one pojazdy spalinowe, które obsługują aktualnie trasy bez elektryfikacji. Należy podkreślić, iż zostały zaprojektowane w taki sposób, by mogły kursować po najbardziej wymagających fragmentach litewskiej sieci kolejowej. Takie rozwiązanie pozwoli również ograniczyć ilość emitowanego CO2 na kolei w Litwie.

Oba typy pojazdów zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej – będą wyposażone m.in. windy oraz specjalnie przystosowane toalety. Ponadto wewnątrz nie przewidziano schodów, by ułatwić przemieszczanie się.

„Dzięki kontraktowi przyznanemu przez LTG Link, Stadler kontynuuje historię sukcesów w krajach bałtyckich. Już w 2012 i 2014 r. Stadler dostarczył 38 zespołów trakcyjnych FLIRT estońskiemu operatorowi Elron” – czytamy w komunikacie Stadlera.

Więcej informacji o szwajcarskim producencie pojazdów szynowych można znaleźć:

Autor: Damian Malesza
Fot. Stadler

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz