Sektorkolejowy » Stadler zmodernizuje Flirty Kolei Mazowieckich za 101 mln zł

Stadler zmodernizuje Flirty Kolei Mazowieckich za 101 mln zł

pzez Adrian

Ponad 101 mln zł brutto to wartość umowy zawartej 7 marca pomiędzy Kolejami Mazowieckimi (KM) a spółką Stadler Service Polska. Kontrakt dotyczy napraw w poziomie utrzymania P5 10 pojazdów typu ER75 Flirt wraz z ich modernizacją. Prace mają zostać wykonane do 2024 r.

We flocie Kolei Mazowieckich znajduje się 10 pojazdów Flirt dostarczonych na podstawie umowy z 2006 r. Były to jedne z pierwszych tego typu pojazdów w Polsce. W ramach tej samej umowy cztery podobne jednostki trafiły 15 lat temu na Śląsk. Pracę na mazowieckich torach elektryczne zespoły trakcyjne ER75 rozpoczęły w roku 2008. Jak przypomina Robert Stępień, prezes KM:

Na bazie tego kontraktu szwajcarski producent podjął decyzję o wybudowaniu zakładu produkcyjnego w Siedlcach”.

W tym zakładzie produkowane są aktualnie kolejne pociągi, które będą wozić pasażerów na Mazowszu – chodzi o pojazdy typu ezt ER160 FLIRT3.

W zasobach KM znajduje się w sumie 319 różnych pojazdów, z których większość to nowe pojazdy lub takie, które przeszły modernizację. Umowa na naprawę poziomu P5 jest niezbędna, a przy tej okazji spółka postanowiła dodatkowo wykonać prace modernizacyjne.

Co obejmują naprawy na poziomie utrzymania P5?

W zakres takich prac wchodzą m.in.: sprawdzenie stanu technicznego podzespołów i zespołów, częściowy demontaż i wymiana podzespołów lub zespołów, malatura w zakresie uszkodzonych powierzchni, usuwanie wad mechanicznych pudeł pojazdów.

Koleje Mazowieckie dodają, że w ramach umowy dotyczącej 10 pojazdów z 2008 r. „zostaną także przeprowadzone prace modernizacyjne, których celem jest poprawa właściwości ezt, a także dostosowanie do aktualnych wymagań dla tego typu taboru”.

Stadler zajmuje się utrzymaniem i serwisem od pierwszych dostaw pojazdów do KM.

Początki szwajcarskiego producenta sięgają roku 1942, kiedy Ernst Stadler założył w Zurychu biuro inżynieryjne przerabiające pojazdy drogowe i małe pojazdy szynowe z napędem akumulatorowym. W 1989 r. firmę przejął Peter Spuhler wraz z pracownikami, których wówczas zatrudniała zaledwie 18. Obecnie w ponad 20 oddziałach na całym świecie pracuje ponad 18 tys. osób. W Polsce znajdują się trzy oddziały koncernu: zakład produkcyjny w Siedlcach, oddział komponentowy w Środzie Wielkopolskiej oraz oddział serwisowy Łódź/Warszawa/Sochaczew.

Autor: Agata Sumara
Fot. Koleje Mazowieckie

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz