Szwajcarski producent pojazdów szynowych – Stadler zawarł umowę z norweską państwową spółką kolejową – Norske, na podstawie której dostarczy 17 jednopoziomowych pociągów typu Flirt. W umowie istnieje jednak zapis, że w ramach opcji zamówione mogą zostać kolejne 83 pojazdy. Pierwszy Flirt Nordic Express zacznie wozić pasażerów po norweskich torach na trasach dalekobieżnych w 2026. Jednostki zostaną wyprodukowane w Szwajcarii i będą zastępować stare, wyeksploatowane już pojazdy.
„Nasze firmy łączy wieloletnia i innowacyjna współpraca. Niedawno Stadler dostarczył 150. pociąg Flirt do Norske tog. Pociąg Flirt sprawdził się jako udana koncepcja modułowa nawet w trudnych warunkach klimatycznych w Norwegii” – komentuje Ansgar Brockmeyer, wiceprezes wykonawczy ds. marketingu i sprzedaży oraz zastępca dyrektora generalnego grupy Stadler.
„Pociągi Flirt są już podstawą norweskiej kolei i jesteśmy pewni, że nowy Flirt Nordic Express będzie stanowił ważny wkład w uczynienie pociągu najbardziej pożądanym środkiem transportu w Norwegii” – dodeje Øystein Risan, dyrektor generalny Norske tog.
Opracowując nowe pojazdy, producent położył duży nacisk na komfort podróżowania – zarówno w dzień, jak iw nocy. Pociągi, które zostaną dostarczone do Norwegii w ramach najnowszego zamówienia, mają siedzenia z regulacją po obu stronach, przedziały sypialne, strefy bistro i rodzinne oraz dużo miejsca na bagaż. Pasażerowie mogą wybierać między rozkładanymi fotelami do spania a przedziałami sypialnymi z dwoma lub czterema łóżkami. W ciągu dnia przedziały sypialne można przekształcić w miejsca do siedzenia. Z rozkładanych siedzeń można korzystać zarówno w dzień, jak i w nocy.
Na pokładzie ośmiowagonowych pociągów znajdzie się miejsce dla 542 pasażerów. Będą jeździć z prędkością do 200 km/godz. W zależności od obszaru użytkowania mają korzystać z napędu elektrycznego lub bimodalnego – ta druga opcja pozwala jeździć również na liniach niezelektryfikowanych.
Tak będą wyglądać dalekobieżne Flirty dla Kolei Norweskich
Produkcja nowych pociągów dalekobieżnych rozpocznie się w 2024 r., a pierwsze składy trafią do testów w Norwegii w 2025 r. Nowe Flirty zostaną wprowadzone do ruchu na linii Bergen od 2026 r., zastępując stare składy. Kontrakt z początku marca br. obejmuje pociągi dla wszystkich linii dalekobieżnych w Norwegii (linia Bergen, linia Sørlandet, linia Dovre i linia Nordland).
Stadler to jeden z najważniejszych graczy na rynku produkcji taboru szynowego. Jego początki sięgają 1942 r., kiedy Ernst Stadler założył w Zurychu biuro inżynieryjne przerabiające pojazdy drogowe i małe pojazdy szynowe z napędem akumulatorowym. W 1989 r. firmę przejął Peter Spuhler wraz z pracownikami, których wówczas zatrudniano zaledwie 18. Obecnie w ponad 20 oddziałach na całym świecie pracuje ponad 18 tys. osób. W Polsce znajdują się trzy oddziały koncernu: zakład produkcyjny w Siedlcach, oddział komponentowy w Środzie Wielkopolskiej oraz oddział serwisowy Łódź/Warszawa/Sochaczew.
Autor: Agata Sumara
Fot. Norske tog