Sektorkolejowy » Kolej dużych prędkości do Brna i Ostrawy to opłacalna inwestycja

Kolej dużych prędkości do Brna i Ostrawy to opłacalna inwestycja

pzez Adrian

Budowa tras kolei dużych prędkości (KDP) (cz. vysokorychlostní tratě, VRT) do Brna i Ostrawy została oceniona przez czeskie ministerstwo transportu (cz. Ministerstvo dopravy) jako opłacalna ekonomicznie inwestycja. Resort zatwierdził studia wykonalności dla VRT relacji Praga–Brno–Brzecław i (Brno)–Přerov–Ostrava. Wcześniej, z końcem 2020 r. zatwierdzone zostało studium dotyczące linii Praga–Drezno.

W dokumentacji przedstawiono dokładną analizę ekonomiczną projektów, zaproponowano sposób zarządzania połączeniami dalekobieżnymi, przedstawiono warianty rozwiązań technicznych, sposoby przyłączenia nowych tras do sieci konwencjonalnej. Wykazano również, że istnieje zapotrzebowanie na uruchomienie przejazdów pociągów liniami KDP, dlatego czeski resort transportu potwierdza, że będzie kontynuować przygotowania do realizacji ww. tras.

Którędy będą przebiegać nowe linie?

Z aktualnych planów wynika, że budowa na odcinku PragaBěchovicePoříčany ma się rozpocząć w 2025 r. W 2027 r. ruszy budowa odcinków w środkowych Czechach i w okolicach Brna, a dwa lata później, w 2029 r., planowane jest rozpoczęcie realizacji linii biegnącej przez region Vysočina.

Na odcinku Praga–Brno wybrano wariant łączący miasta przez korytarz północny, przebiegający przez m. Kutna Hora i Světlá nad Sázavou. W m. Jihlava zaplanowano nową stację, gdzie też linia KDP połączona zostanie z siecią konwencjonalną. W Brnie przewiduje się połączenie linii ze stacją Vídeňská z wjazdem na węzeł kolejowy, który znajdzie się w nowej lokalizacji. W kierunku z Brna na południe nowa linia będzie przebiegać na zachód od istniejącej linii, a w okolicach Rakvic zostanie połączona z dotychczasową trasą.

W przypadku VRT (Brno)–Přerov–Ostrava wybrano wariant obejmujący zaprojektowanie nowej linii na odcinku Brodek u Přerova–Prosenice–Ostrava–Svinov wraz z rozgałęzieniem do stacji Hranice na Morawach. Rozpoczęcie budowy na odcinku między Prosenicami a Ostrawą–Svinovem zaplanowano na 2025 r.

Czeskie pociągi pomkną po nowych torach z prędkością 320 km/godz.

Czesi zakładają, że na nowych odcinkach KDP powinno kursować kilka kategorii pociągów, z których najszybsze obsłużą połączenie między głównymi stacjami dwóch największych miast w ciągu 60 minut. Przyjęto, że maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów wyniesie 320 km/godz., a minimalna 200 km/godz. Przykładowo czas przejazdu po noweli linii między Brnem a Ostrawą będzie krótszy niż 60 min.

Autor: Agata Sumara
Fot. Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz