Sektorkolejowy » Czechowice-Dziedzice: Pociągi przemieszczają się nowym mostem nad Wisłą

Czechowice-Dziedzice: Pociągi przemieszczają się nowym mostem nad Wisłą

pzez Adrian

Nowy most nad Wisłą umożliwia sprawniejszy transport

Pociągi korzystają już z nowego mostu biegnącego nad Wisłą, który znajduje się na odcinku  Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice. Planowany jest demontaż dawnej przeprawy. Nowa konstrukcja pozwala na szybsze przemieszczanie się pociągów. Ponadto zwiększył się poziom bezpieczeństwa podróży oraz transportu dóbr. Oddanie do użytku mostu pozwoliło również na wznowienie połączeń kolejowych na trasie Goczałkowice-Zdrój – Zabrzeg przy wykorzystaniu tzw. łącznicy. W rezultacie czas trwania przejazdu pociągów na relacjach Katowice – Skoczów oraz Katowice – Zabrzeg uległ skróceniu (obecnie przejazdy trwają tyle samo co przed rozpoczęciem prac modernizacyjnych).

Lepsze warunki podróży dla podróżujących z Zabrzegu

W Zabrzegu oddano do użytku nowy peron, który został wyposażony w nowe ławki, wiaty oraz gabloty informacyjne. W celu zapewnienia łatwego dostępu do peronu powstały zadaszone pochylnie. Ponadto podróżujący mogą korzystać z przejścia pod torami, które zapewnia bezpieczną komunikację.

Udogodnienia również na stacji Czechowice-Dziedzice

Przemianę przechodzą także perony na stacji Czechowice-Dziedzice, dzięki czemu podróże stają się bardziej komfortowe. Zgodnie z planem modernizacja peronu ma zakończyć się w styczniu. Następnie prace budowlane obejmą obiekty w pobliżu oraz tory kolejowe. W planach jest również uruchomienie LCS (Lokalne Centrum Sterowania) w miejscowości Czechowice-Dziedzice. Dyżurni ruchu zajmą się obsługą LCS, co znacząco podniesie poziom bezpieczeństwa na torach kolejowych.

Bezpieczniejsze i wygodniejsze perony w Goczałkowicach-Zdroju

Trwa modernizacja peronów w miejscowości Goczałkowice-Zdrój. Prace modernizacje mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa, ułatwienie dostępu do kolei oraz zwiększenie wygody podróży. Trwa dostosowywanie obiektu do potrzeb osób, których poruszanie się jest ograniczone. Ponadto trwa proces budowy przejścia podziemnego. Stacja oraz przystanki będą wyposażone w:

  • nowe ławki
  • nowe wiaty
  • pochylnie
  • windy
  • monitoring
  • nowe oznakowanie

Szeroki zakres prac modernizacyjnych

W ramach realizowanej inwestycji pojawiło się zdecydowanie więcej zadań, są to m.in.:

  • modernizacja wiaduktu nad DK 1 w miejscowości Czechowice-Dziedzice
  • modernizacja mostu nad rzeką Iłownicą
  • przebudowa linii kolejowej na odcinku Czechowice – Goczałkowice-Zdrój (m.in. modernizacja torów kolejowych, sieci trakcyjnej, urządzeń odpowiedzialnych za sterowanie ruchem kolejowym)

Dzięki działaniom podejmowanym w ramach tej inwestycji przejazdy pociągów będą odbywać się sprawniej oraz bezpieczniej. Wzrośnie prędkość poruszających się pociągów. Pociągi pasażerskie będą mogły podróżować z prędkością aż do 160 km/h. Natomiast prędkość maksymalna pociągów towarowych zwiększy się do 120 km/h.

Finansowanie oraz planowany termin zakończenia inwestycji

Zgodnie z informacjami, które zostały przekazane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

„Projekt »Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice-Dziedzice–Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła-Czechowice–Dziedzice-Zabrzeg« o wartości 1,4 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF »Łącząc Europę«. Roboty planowane są do października 2023 roku”.

Autor: Damian Malesza

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz