Sektorkolejowy » Zaplecze serwisowe Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu oddane do eksploatacji

Zaplecze serwisowe Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu oddane do eksploatacji

pzez Damian

Zakończyła się realizacja inwestycji dla Kolei Wielkopolskich związanych z budową nowoczesnego Punktu Utrzymania Taboru Spalinowego (PUT) w Wągrowcu, przeznaczonego do obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych. Po dwóch latach prac, przedsięwzięcie o wartości ponad 60 milionów złotych zostało oddane do eksploatacji.

Wągrowiec – punkt utrzymania pociągów spalinowych

Koleje Wielkopolskie są właścicielem taboru kolejowego o wartości przekraczającej miliard złotych. O ile spółka posiada miejsce serwisowania pociągów elektrycznych w Zbąszynku, to dla pociągów spalinowych takiej przestrzeni jeszcze nie było. Właśnie dla nich zbudowany został PUT w Wągrowcu przy ul. Leśnej. Nowa infrastruktura jest o tyle istotna, że jak wynika z wyliczeń Kolei Wielkopolskich, praca eksploatacyjna i liczba pasażerów na liniach obsługiwanych trakcją spalinową wzrosła w ciągu ostatnich siedmiu lat o ponad 70%.

PUT w Wągrowcu jest przeznaczony do obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych. Umożliwia m.in.: usuwanie mniejszych awarii i uszkodzeń taboru, mycie zewnętrzne w myjni stacjonarnej, sprzątanie wnętrza pojazdu, postój pojazdów z możliwością podłączenia do sieci energetycznych.

W ramach projektu zapewniony został także bezpieczny dojazd na teren PUT – w tym celu przebudowie poddano przejazd kolejowo-drogowy na ul. Leśnej.

Dwa etapy inwestycji

Wybudowana przy ul. Leśnej w Wągrowcu baza powstała w ramach dwóch głównych zadań. Jedno z nich obejmowało roboty budowlane związane z zapleczem technicznym do obsługi pojazdów szynowych. Powstały dwie w pełni wyposażone hale – hala główna o powierzchni zabudowy wynoszącej 2 783,00 m2 (o wymiarach 108 x 16 m) oraz hala postojowa o powierzchni 1 971,61 m(o wymiarach 96 x 20 m). Pierwsza z nich będzie służyła do przeglądów, napraw, mycia zewnętrznego i sprzątania pojazdów. W hali postojowej pojazdy mają oczekiwać na wyjazd w trasę.

Drugim zadaniem w ramach tego samego kontraktu było wykonanie dokumentacji projektowej i budowa rozjazdów oraz torów dojazdowych do zaplecza technicznego wraz z przebudową przejazdu kolejowego.

Generalnym wykonawcą prac dla Kolei Wielkopolskich była firma ALSTAL. Natomiast cały układ torowy wraz z infrastrukturą kolejową, roboty obejmujące budowę stacji paliw z dwoma dystrybutorami do tankowania pojazdów szynowych oraz elementy zagospodarowania terenu (wiata śmietnikowa, stacja transformatorowa, taca szczelna do tankowania zbiorników paliwa) zrealizowała spółka FAC RAIL. W hali myjni precyzyjnie zainstalowano szyny metodą sprężystego mocowania z wykorzystaniem elastycznej żywicy tłumiącej drgania. Zastosowanie takiego rozwiązania zmniejsza erozję betonu absorbując naprężenia dynamiczne. Dodatkowo nie przewodzi ładunków elektrycznych, zapobiegając powstawaniu prądów błądzących.

Ponadto na terenie zaplecza zainstalowano nowoczesny symulator jazdy pociągami, który pozwoli na doskonalenie umiejętności i podnoszenie kwalifikacji przez maszynistów, którzy będą mogli utrwalać właściwe postępowanie w sytuacjach, które mogą wydarzyć się w codziennej pracy podczas prowadzenia pociągu. Urządzenie składa się ze stanowiska szkoleniowego, instruktorskiego oraz obserwacyjnego w postaci pomieszczenia, wyposażonego w ekrany do wyświetlenia obrazu związanego z prowadzoną sesją i używanego dla celów edukacyjnych, kontrolnych oraz szkoleniowych. Ponadto oprogramowanie wraz z systemami optycznymi, akustycznymi oraz ruchowymi pozwoli na szkolenie zarówno w zakresie jazdy na podstawie wskazań sygnalizacji przytorowej, jak również w oparciu o system ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem).  Urządzenie pozwoli również symulować dowolną porę roku i doby, a także tworzyć zdarzenia nietypowe i niebezpieczne jak np. samochód na przejeździe kolejowym.

Całkowity koszt budowy Punktu Utrzymania Taboru w Wągrowcu to 69 mln zł, z czego 34 mln zł stanowiło dofinansowanie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–2020.

Na temat budowy zaplecza serwisowego w Wągrowcu pisaliśmy wcześniej w artykułach:

Autor: Jan Bury

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz