Sektorkolejowy » Zaplecze serwisowe Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu na ukończeniu – będzie gotowe przed terminem (film)

Zaplecze serwisowe Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu na ukończeniu – będzie gotowe przed terminem (film)

pzez Patryk

Na połowę stycznia 2022 r. wyznaczono termin zakończenia prac związanych z budową w Wągrowcu nowoczesnego Punktu Utrzymania Taboru Spalinowego (PUT), przeznaczonego do obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych. Realizacja inwestycji dla Kolei Wielkopolskich (KW) jest już jednak na ukończeniu – wykonano 90% robót. Oznacza to, że w ciągu kilku tygodniu rozpoczną się odbiory, a tym samym uruchomienie punktu powinno mieć miejsce jeszcze w tym roku.

Punkt utrzymania pociągów spalinowych w Wągrowcu

Koleje Wielkopolskie są właścicielem taboru kolejowego o wartości przekraczającej miliard złotych. O ile spółka posiada miejsce serwisowania pociągów elektrycznych w Zbąszynku, to dla pociągów spalinowych takiej przestrzeni jeszcze nie ma. Właśnie dla nich budowany jest PUT w Wągrowcu przy ul. Leśnej. Nowa infrastruktura jest o tyle istotna, że jak wynika z wyliczeń Kolei Wielkopolskich, praca eksploatacyjna i liczba pasażerów na liniach obsługiwanych trakcją spalinową wzrosły w ciągu ostatnich siedmiu lat o ponad 70%.

PUT w Wągrowcu jest przeznaczony do obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych. Umożliwia m.in.: usuwanie mniejszych awarii i uszkodzeń taboru, mycie zewnętrzne w myjni stacjonarnej, sprzątanie wnętrza pojazdu, postój pojazdów z możliwością podłączenia do sieci energetycznych.

W ramach projektu zapewniony zostanie także bezpieczny dojazd na teren PUT – w tym celu przebudowie poddano przejazd kolejowo-drogowy na ul. Leśnej.

Dwa etapy inwestycji

Budowana przy ul. Leśnej w Wągrowcu baza powstaje w ramach dwóch głównych zadań. Jedno z nich obejmuje roboty budowlane związane z zapleczem technicznym do obsługi pojazdów szynowych. Powstaną dwie w pełni wyposażone hale – hala główna o powierzchni zabudowy wynoszącej 2 783,00 m2 (o wymiarach 108 x 16 m) oraz hala postojowa o powierzchni 1 971,61 m2 (o wymiarach 96 x 20 m). Pierwsza z nich będzie służyła do przeglądów, napraw, mycia zewnętrznego i sprzątania pojazdów. W hali postojowej pojazdy mają oczekiwać na wyjazd w trasę.

Drugie zadanie w ramach tego samego kontraktu to wykonanie dokumentacji projektowej i budowa rozjazdów oraz torów dojazdowych do zaplecza technicznego wraz z przebudową przejazdu kolejowego.

Generalnym wykonawcą prac dla Kolei Wielkopolskich jest firma ALSTAL Grupa Budowlana. Natomiast cały układ torowy wraz z infrastrukturą kolejową, roboty obejmujące budowę stacji paliw z dwoma dystrybutorami do tankowania pojazdów szynowych oraz elementy zagospodarowania terenu (wiata śmietnikowa, stacja transformatorowa, taca szczelna do tankowania zbiorników paliwa) zrealizowała firma FAC RAIL ze Skierniewic. W hali myjni precyzyjnie zainstalowano szyny metodą sprężystego mocowania z wykorzystaniem elastycznej żywicy tłumiącej drgania. Zastosowanie takiego rozwiązania zmniejsza erozję betonu absorbując naprężenia dynamiczne. Dodatkowo nie przewodzi ładunków elektrycznych, zapobiegając powstawaniu prądów błądzących.

Na mocy kontraktu pomiędzy wykonawcą a inwestorem, podpisanej w styczniu 2020 r., PUT w Wągrowcu ma być oddany w ciągu dwóch lat od dnia zawarcia umowy. Wszystko wskazuje jednak na to, że będzie to możliwe jeszcze w tym roku, ponieważ prace znacząco wyprzedają harmonogram, zrealizowano już 90% prac, a rozpoczęcie odbiorów to kwestia najbliższych kilku tygodni.

Całkowity koszt budowy Punktu Utrzymania Taboru w Wągrowcu to 69 mln zł, z czego 34 mln zł stanowi dofinansowanie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–2020.

Autor tekstu: Agata Sumara
Autor zdjęć: Jan Bury

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz