Sektorkolejowy » Ponad 290 mln zł na projekt linii kolejowej CPK między Warszawą i Łodzią. Umowa podpisana

Ponad 290 mln zł na projekt linii kolejowej CPK między Warszawą i Łodzią. Umowa podpisana

pzez Damian

Jest dofinansowanie z Brukseli dla CPK z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dotacja posłuży na opracowanie projektu budowlanego strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Dzisiaj umowę w tej sprawie podpisali przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Podpisana umowa pozwoli na sfinansowanie pełnej dokumentacji projektowej (łącznie z projektem budowlanym) oraz dokumentów potrzebnych do uzyskania pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnej dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP): Warszawa – CPK – Łódź.

Wartość dokumentacji projektowej została oszacowana na blisko 350 mln zł, z czego do 85 proc. finansuje UE. Linia kolejowa Warszawa-Łódź – Poznań/Wrocław to część tzw.  kolejowego igreka, który został wpisany do unijnego Europejskiego Korytarza Transportowego TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie

– Unijne dofinasowanie dla prac projektowych między Warszawą i Łodzią to bardzo dobra wiadomość dla pasażerów kolei w Polsce. Komisja Europejska po raz kolejny doceniła strategiczne znaczenie kolejowych projektów CPK. Projektowana linia KDP pozwoli na włączenie lotniska CPK do sieci szybkich połączeń kolejowych, w związku z czym jest dla nas inwestycyjnym priorytetem – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.  

– Spółka CPK realizuje europejskie cele transportowe, a UE wspiera budowę infrastruktury CPK. Nowa linia kolejowa między Warszawą a Łodzią to kluczowy odcinek realizowanego przez nas nowego systemu transportu. Po pierwsze, zapewni komfortowy dojazd do lotniska CPK. Po drugie, jako element kolejowego „igreka” połączy Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań oraz liczne ważne ośrodki po drodze. Cieszy, że nasze projekty mogą liczyć na stabilne wsparcie ze strony Komisji Europejskiej – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. 

– Dofinansowanie dla CPK zostało przyznane za pośrednictwem Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) w ramach drugiego naboru Instrumentu Łącząc Europę 2 (Connecting Europe Facility – CEF 2). To pierwsza umowa między CINEA a CPK na wsparcie w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 – mówi Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w MFiPR.

–  Dofinansowanie w wysokości ponad 290 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy Kolei Dużych Prędkości to kolejny krok w kierunku rozwoju korytarza TEN-T Morze Północne – Bałtyk oraz budowy spójnej i zrównoważonej sieci transportowej w Polsce. Cieszę się, że wsparcie beneficjentów przez CUPT przekłada się na powstawanie inwestycji o tak dużej skali – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Linia kolejowa Warszawa – CPK – Łódź jest obecnie w trakcie zaawansowanych prac projektowych. Dokumentację dla odcinka Warszawa – CPK od listopada ubiegłego roku przygotowuje konsorcjum  Metroprojektu i Sud Architekt Polska. Zaprojektowanie dalszego fragmentu linii od lotniska do Łodzi spółka CPK powierzyła konsorcjum Egis Poland, Egis Rail i Jaf–Geotechnika. Jak wynika z harmonogramu, projektowanie powinno zakończyć się pod koniec I kwartału przyszłego roku. 

Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (dzisiaj na pokonanie tej trasy pociągiempotrzebujemy półtorej godziny). Pasażerowie dojadą do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny

Dofinansowany z UE odcinek to częścią linii kolejowej nr 85, czyli „szprychy” CPK nr 9, która połączy Warszawę i Łódź z Wrocławiem i Poznaniem.  W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły rozpędzać się  do 250 km/h (taka będzie prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h(to prędkość projektowa). 

To nie pierwsze dotacja z Brukseli dla projektu kolejowego CPK. W 2021 r. spółka CPK pozyskała w ramach tego samego unijnego instrumentu CEF ok. 110 mln zł  na wykonanie projektu budowlanego dla  tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi  i dla studiów wykonalności odcinka: Warszawa – Łódź – Sieradz – Poznań

Autor: Katarzyna Prachniak

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz