Sektorkolejowy » Coraz więcej młodych ludzi szkoli się na maszynistów PKP Intercity

Coraz więcej młodych ludzi szkoli się na maszynistów PKP Intercity

pzez Damian

W PKP Intercity obecnie zatrudnionych jest 1657 maszynistów i maszynistek. 272 osoby to stażyści przygotowujący się do prowadzenia pociągów. 37% z nich to młodzi ludzie poniżej 26 roku życia. W najbliższych latach przewoźnik planuje rocznie zatrudniać i szkolić ponad 250 nowych maszynistów. 16 września obchodzony jest Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego.

Strategia PKP Intercity zakłada, że w 2030 roku przewoźnik będzie uruchamiał dwa razy więcej pociągów i przewoził 88 mln pasażerów. Aby to osiągnąć, sukcesywnie zwiększane jest zatrudnienie, również w sekcji pracowników prowadzących pojazdy trakcyjne. Rośnie też zainteresowanie młodych ludzi wykonywaniem tego zawodu. Obecnie spółka zatrudnia 272 stażystów przygotowywanych do prowadzenia pociągów. To o 47% więcej niż w roku ubiegłym. 37% stażystów to młodzi ludzie poniżej 26 roku życia, a kolejne 36% to osoby w wieku między 26 a 35 rokiem życia. Szczególnie duże zainteresowanie tym zawodem wśród młodych widać w ostatnich dwóch latach. Co skłania młodych ludzi do podjęcia takiej pracy?

Miałem 19 lat gdy wziąłem udział w rekrutacji na licencję maszynisty, a w wieku 21 lat mogłem już samodzielnie prowadzić większość pojazdów z parku taborowego, w tym skład Pendolino – wyjaśnia Sebastian Sałański, od 6 lat maszynista, od pół roku instruktor maszynista w PKP Intercity. Pochodzę z rodziny, która ma tradycje kolejarskie i praca maszynisty zawsze wydawała mi się interesująca: z jednej strony zapewniała stabilizację, z drugiej – dawała możliwość przemieszczania się po całej Polsce.

Kolej przyciąga za nastawnik coraz młodsze osoby. Bardzo nas cieszy to, że młode pokolenie dostrzega nasze starania, aby zapewnić stabilne zatrudnienie i ciekawą pracę. Szczególnie doceniam gotowość do podjęcia tej wymagającej ogromnej odpowiedzialności i dyspozycyjności służby, jaką jest prowadzenie pociągów – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity. W Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego pragnę podziękować wszystkim maszynistom oraz maszynistkom, rozpoczynającym swoją przygodę z koleją, i tym z wieloletnim doświadczeniem – za ich zaangażowanie w codzienną pracę. Życzę bezpiecznych służb, zadowolonych pasażerów i – jak sami mawiają wyruszając w trasy – „zielonego na szlaku!”.

Sukcesywnie z roku na rok w zespole maszynistów pojawia się coraz więcej kobiet. Pierwsza z nich zaczęła prowadzić pociągi w 2017 roku, aktualnie aż 8 pań pracuje na stanowisku maszynisty a 19 kolejnych jest w trakcie uzyskiwania uprawnień do zawodu.

Jak zostać maszynistą?

Aby zostać maszynistą PKP Intercity i samodzielnie prowadzić pociągi trzeba zdobyć licencję oraz świadectwo maszynisty.

  1. Licencja Maszynisty – szkolenie trwa 302 godziny i kończy się egzaminem Państwowym w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów prowadzonym przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Szkolenie teoretyczne odbywa się w formie kursu i dotyczy zagadnień: środowiska pracy maszynisty, technologii transportu kolejowego, infrastruktury kolejowej, techniki prowadzenia ruchu pociągów, sygnalizacji kolejowej, hamulców kolejowych oraz wybranych zagadnień z zakresu fizyki i elektrotechniki.
  2. Świadectwo Maszynisty – proces szkolenia trwa minimum 18 miesięcy i składa się z czterech etapów:

• etap I – szkolenie praktyczne:

– praca przy naprawie taboru kolejowego,

– praca przy czynnościach rewidenta,

– praca przy czynności maszynisty,

• etap II – szkolenie teoretyczne – w formie kursu,

• etap III – prowadzenie pojazdu kolejowego pod nadzorem

(1620 godzin tj. 200 godzin manewrów i 1420 godzin pracy pociągowej przy przewozie osób),

• etap IV – szkolenia na symulatorze.

Zajęcia w czasie szkolenia teoretycznego odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku i trwają po 8 godzin, natomiast staż stanowiskowy i jazdy pod nadzorem mogą rozpoczynać się i kończyć o różnych godzinach i trwać nawet do 12 godzin. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Po dwóch pierwszych modułach szkolenia, kandydaci obowiązkowo przystępują do egzaminu wewnętrznego. Całość szkolenia zakończona jest egzaminem Państwowym w Centrum Egzaminowania oraz Monitorowania Maszynistów prowadzonym przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Źródło: PKP Intercity

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz