Sektorkolejowy » Orlen pierwszym klientem Pesy na lokomotywę wodorową. W ramach testów wyruszyła z Gdyni w kierunku Helu

Orlen pierwszym klientem Pesy na lokomotywę wodorową. W ramach testów wyruszyła z Gdyni w kierunku Helu

pzez Adrian

Grupa Orlen z powodzeniem realizuje strategię wodorową. Koncern nabył od bydgoskiej Pesy pierwszą w Polsce lokomotywę wykorzystującą napęd wodorowy. Jednocześnie rozpoczęły się testy eksploatacyjne. Pierwszy przejazd odbył się w niedzielę 17 września br. na trasie Gdynia – Hel. Lokomotywa Pesy poprowadziła skład, który składał się z dwóch wagonów Polregio.

Poza dostarczeniem pojazdu zakres umowy podpisanej między Orlenem a Pesą obejmuje świadczenie usług serwisowy przez okres 4 lat m.in. standardowe przeglądy oraz ewentualne naprawy. Przeznaczeniem lokomotywy wodorowej SM42-6Dn będzie realizowanie manewrów na terenie bocznicy kolejowej Zakładu Produkcyjnego zlokalizowanego w Płocku.

Zgodnie z założeniami, realizujemy zadania biznesowe, które zapewnią nam długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie, a jednocześnie będą wpisywały się w strategię wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polaków. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru. Na inwestycje w nowoczesne technologie wodorowe przeznaczamy miliardy złotych. Zakup od Pesy Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie naszej pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą” – podkreślał Daniel Obajtek, prezes zarządu ORLEN.

Dzięki 175-kilogramowym zbiornikom lokomotywa Pesy może pracować całodobowo. System trakcyjny pojazdu składa się z dwóch ogniw paliwowych (o mocy 85 kW każde z nich), baterii oraz czterech silników trakcyjnych.

Dla Orlenu sektor kolejowy stanowi bardzo atrakcyjny obszar do wdrażania wodoru. Zgodnie ze strategią wodorową Grupa planuje do 2030 r. przeznaczyć aż 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte zarówno o odnawialne źródła energii (OZE), jak i technologię przetwarzania odpadów komunalnych.

Orlen i Lotos Kolej planują docelowo wodoryzację floty lokomotyw w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku oraz w innych lokalizacjach. W dalszej perspektywie koncern stawia na rozwój rynku sprzedaży wodoru oraz budowę sieci stacji tankowania paliwem wodorowym pojazdów kolejowych” – czytamy w komunikacie Grupy Orlen.

O lokomotywie wodorowej wyprodukowanej przez bydgoską Pesę pisaliśmy m.in.:

Więcej informacji o technologiach wodorowych można znaleźć:

Autor: Damian Malesza
Fot. trójmiasto.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz