Sektorkolejowy » Bezpieczeństwo na przejazdach w Niemczech

Bezpieczeństwo na przejazdach w Niemczech

pzez Damian

Kampania „Sicher Drüber” edukuje Niemców na temat prawidłowego zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych. Deutsche Bahn, ADAC (Automobil-Club), Policja Federalna, Stowarzyszenie Niemieckich Przedsiębiorstw Transportowych (VDV), Federalna Grupa Robocza (BAG), „Mehr Sicherheit für Kinder“(Federalna Grupa Robocza „Większe bezpieczeństwo dla dzieci”) oraz towarzystwa ubezpieczeń łączą siły w kampanii prewencyjnej „Sicher Drüber”.

Akcja została uruchomiona w maju 2002 r. Działania, jakie realizuje, opierają się na spotach wideo, broszurach, plakatach i innych materiałach informacyjnych. Dopełnieniem kampanii jest współpraca z wydawnictwem specjalistycznym dla szkół jazdy na temat prawidłowego zachowania na przejazdach. Ponadto instruktorzy nauki jazdy mają dostęp do materiałów uzupełniających do swoich lekcji. Oznacza to, że kampania w szczególności dociera bezpośrednio do początkujących kierowców.

Logotyp kampanii
Logotyp kampanii „Sicher Drüber”

Co mogą zrobić użytkownicy dróg, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji na przejazdach drogowo-kolejowych?

Prawidłowe zachowanie na przejazdach, włącznie z respektowaniem znaków drogowych i utrzymaniem pojazdów w dobrym stanie technicznym, stanowi kluczowy warunek zapewnienia bezpieczeństwa i minimalizacje ryzyka wypadków. Naszym sąsiadom zależy na podkreśleniu kilku kluczowych przesłań kampanii:[2]

  • Przejazdy kolejowo-drogowe można rozpoznać po krzyżu św. Andrzeja. Ten znak drogowy wskazuje, że pociąg ma tu zawsze pierwszeństwo.
  • Zbliżaj się do przejazdu powoli i bądź gotowy do hamowania! Białe słupki z czerwonymi paskami pokazują, jak daleko znajduje się przejazd kolejowy.
  • Zwracaj uwagę na znaki drogowe z dopuszczalną prędkością!
  • Pod żadnym pozorem nie wyprzedzaj!
  • Zwracaj uwagę na sygnały dźwiękowe z systemu zabezpieczeń przejazdów lub pociągów!
  • Zmniejsz głośność radia! Zdejmij słuchawki!
  • Przy krzyżu św. Andrzeja spójrz spokojnie w obie strony na tory! Nie kontynuuj marszu ani jazdy, dopóki nie upewnisz się, że nie nadjeżdża pociąg!
  • Zawsze zatrzymuj się na przejeździe, gdy światło jest czerwone, nawet jeśli szlabany są nadal podniesione! Jeśli światło sygnalizacji przejazdowej świeci się na żółto to następnie zmieni się na czerwone. Zatrzymaj się!
  • Zamknięte szlabany to stop! Nie zamykają się bez powodu! Nigdy nie objeżdżaj rogatek ani nie przechodź pod nimi!
  • Jeśli Twój pojazd zepsuje się na przejeździe kolejowym, opuść go i zadzwoń pod numer 112. Twoje życie jest ważniejsze niż samochód![3]
Plakat niemieckiej kampanii
Plakat kampani „Sicher Drüber” kopf-horer ab! – słuchawki wyłączone!” © DB238145, Copyright: Deutsche Bahn AG / Dominic Dupont

Podstawowym nośnikiem kampanii społecznej są filmy skierowane do różnych grup wiekowych, zamieszczone na kanale przewoźnika Deutsche Bahn Konzern AG.

Niemcy wskazują najpowszechniejsze przyczyny wypadków kolejowych, to zlekceważenie znaku STOP, sygnalizacji świetlnej oraz omijanie półrogatek. Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że ponad 95% wypadków w Niemczech jest spowodowanych naruszeniami kodeksu drogowego. Niestety wszystkie one mają cechę wspólną, dużą śmiertelność!

Uzupełnieniem działań „Sicher Drüber” jest inicjatywa Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu. Wspiera ono działania budowlane mające na celu zastąpienie przejazdów konstrukcjami wiaduktów i tuneli, co przyczynia się do spadku liczby wypadków. Ponadto Deutsche Bahn AG testuje innowacyjne technologie na przejazdach, takie jak wyświetlanie przejazdu w urządzeniach nawigacyjnych, aby zwiększyć świadomość użytkowników dróg i poprawić bezpieczeństwo.

W ramach działań Deutsche Bahn AG realizowana jest strona internetowa BAHN-KIDS, gdzie dzieci znajdą zabawę, przygodę i fascynującą wszechstronną wiedzę o świecie kolei.

Różnice w oznakowaniu przejazdów kolejowo-drogowych w Polsce i w Niemczech

W Niemczech na wszystkich przejazdach, bez względu na kategorię, stosuje się charakterystyczny krzyż św. Andrzeja. Wprowadzona jest unikatowa sygnalizacja świetlna przed przejazdami, obejmująca dwa standardy. Pierwszy – sygnalizacja dwukomorowa z żółtym i czerwonym światłem. Żółte oznacza, że uczestnicy ruchu drogowego na przejeździe muszą go szybko opuścić, a piesi przed przejazdem muszą się zatrzymać. Światło czerwone stałe nakazuje zatrzymanie pojazdu przed przejazdem. Drugi typ oświetlenia przejazdów jest wyposażony w jedno światło czerwone. Sygnał świetlny czerwony stały jest analogiczny – wszyscy muszą się zatrzymać. Każdy przejazd opatrzony jest również znakami drogowymi – słupkami wskaźnikowymi – w odległości 240, 160 i 80 metrów, bez względu na kategorię. Niemcy, na znakach przed przejazdami bez zapór, zrezygnowali też z symbolu ciuchci (lokomotywy parowej) na rzecz współczesnej wersji pociągu.[7]

Niemieckie znaki
Znak drogowy, oznaczający przejazd kolejowo drogowy: z zaporami (zeichen 150) i przejazd bez zapór (zeichen 151)
grafika słupków wskaźnikowcyh
Słupki wskaźnikowe, w odległości 240, 160 i 80 metrów od przejazdu kolejowo drogowego
Grafika niemieckich znaków drogowych
Słupki wskaźnikowe, w odległości 240, 160 i 80 metrów od przejazdu kolejowo drogowego

Apel do pozostania Ambasadorką i Ambasadorem Bezpieczeństwa

Prezentacją zasad bezpieczeństwa i form edukacji oraz profilaktyki dotyczącej przejazdów kolejowo-drogowych w różnych częściach świata zwracamy uwagę na różnorodne formy przekazu tych kluczowych informacji. Przybliżenie różnić w oznakowaniu przejazdów ma za zadanie wspieracie naszych kierowców w dodarciu do celu nawet poza granicami naszego kraju. Niezależnie od szerokości geograficznej to od nas zależy nasze życie. Zachęcamy wszystkich by pozostali Ambasadorami Bezpieczeństwa i przyczynili się do poprawy standardów bezpieczeństwa na drodze w Polsce i za granicą. Pamiętajmy o przestrzeganiu przepisów, zwłaszcza w okolicach przejazdów i terenów kolejowych.

Źródło: Bezpieczny Przejazd

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz