Sektorkolejowy » Belgia chce podwoić do 2030 r. wolumen towarów transportowanych koleją

Belgia chce podwoić do 2030 r. wolumen towarów transportowanych koleją

pzez Damian

Rok temu w dniu 30 września w Belgii został zaproponowany plan rozwoju w zakresie kolejowych przewozów mający na celu podwojenie wolumenu w transporcie towarów do roku 2030. Dokładnie rok później rada ministrów zatwierdziła ten plan. Aby jego założenia zostały wdrożone, konieczna jest realizacja 26 zadań.

Tzw. kolejową mapę drogową dla Belgi we wrześniu 2021 r. zaproponowało wspólnie ponad 20 organizacji. Przyjęcie go do realizacji zajęło rządowi rok, jednak ma się stać faktem poprzez podpisanie z końcem ubiegłego tygodnia stosownych dokumentów.

Plan transportu towarowego, który zatwierdził rząd, jest wynikiem konstruktywnych dyskusji ze światem gospodarczym, a zwłaszcza z graczami z sektora logistyki. Mamy teraz precyzyjną mapę drogową, aby osiągnąć nasz ambitny cel, jakim jest podwojenie kolejowych przewozów towarowych do 2030 r.” – powiedział minister transportu Georges Gilkinet.

W planach zapisano m.in. wyeliminowanie wszystkich krytycznych elementów na sieci, takich jak wąskie gardła, do końca 2027 r. Sieć kolejowa ma być również przystosowana do obsługi pociągów o długości do 740 m. Kluczowe będzie także ustalenie lepszych tras dla pociągów towarowych, za co ma odpowiadać zarządca infrastruktury – Infrabel.

Belgia ma się też skupić na usunięciu barier w transporcie transgranicznym: „Podejmiemy działania na poziomie europejskim, aby spróbować usunąć szereg przepisów utrudniających międzynarodowy kolejowy transport towarowy, takich jak brak jednego język europejskiego dla kolejowego transportu towarowego. Do tej pory maszyniści wciąż muszą starać się opanować język każdego z krajów, w których działają” – dodaje Gilkinet.

To, na co zwracają uwagę członkowie Belgijskiego Forum Przewozów Kolejowych to to, że minister transportu nie wypowiada się jasno o środkach finansowych, które są niezbędna do realizacji wszystkich celów. Forum komentuje to w sposób następujący: „Nie ma jeszcze nowych, konkretnych budżetów operacyjnych i wspierających innowacje”. Wskazuje również na brakujące elementy w przyjętym planie działania – mówi m.in. o tym, że nie uwzględniono głównych propozycji projektów, takich jak 3RX, dodatkowe połączenie z Antwerpią Północną, czyli linia towarowa Antwerpia–Zeebrugge. Natomiast jako pozytywne działanie Forum postrzega to, że w ogóle pojawiły się oznaki politycznego zaangażowania w problem transportu kolejowego: „Obecnie istnieją ramy polityczne, w ramach których można w nadchodzącym dziesięcioleciu pracować nad zwiększeniem roli przewozów kolejowych jako najbardziej przyjaznego dla klimatu i środowiska środka transportu”.

Autor: Agata Sumara
Fot: Jan Bytnar – zdjęcie ilustracyjne

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz