Proces wycofania się Finlandii z obsługi kolejowego ruchu towarowego z Rosją potrwa kilka miesięcy. 6 kwietnia zarząd fińskiego operatora kolei VR Group podjął decyzję o sukcesywnym, kontrolowanym wstrzymywaniu przewozów towarów.
Przewoźnik poinformował w oficjalnym komunikacie, że dywizja VR Transpoint, która obsługuje transport towarowy, jest odpowiedzialna za wstrzymanie ruchu na kierunku wschodnim (z Federacją Rosyjską). Szacuje, że cała operacja, w której pod uwagę wzięte zostaną potrzeby w zakresie bezpieczeństwa dostaw w Finlandii, potrwa nawet kilka miesięcy.
Równocześnie VR podaje, że na razie sankcje Unii Europejskiej nie utrudniają ruchu kolejowego między państwami członkowskimi a Rosją. Rozwiązanie umów frachtowych VR z klientami krajowymi musi zatem odbywać się w sposób określony w umowach i będzie negocjowany z klientami. VR deklaruje dążenie do jak najszybszego zamknięcia ruchu pomiędzy Finlandią a Rosją.
„Od początku wojny firma pracowała nad całościową oceną, uwzględniającą interesariuszy i bezpieczeństwo dostaw. Prace zostały zakończone. Przygotowanie decyzji było niestety długim i trudnym procesem”
– mówi p.o. dyrektora VR Group, Topi Simola.
Od 28 marca nie działają pasażerskie połączenia kolejowe na linii Finlandia–Rosja. Ostatni kurs pociągu Allegro, który przewoził pasażerów na trasie pomiędzy Helsinkami a Sankt Petersburgiem, odbył się w niedzielę 27 marca. Było to jedyne i najwygodniejsze rozwiązanie dla tych, którzy chcieli przedostać się z Rosji na terytorium unijne po zamknięciu przestrzeni powietrznej. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Autor: Agata Sumara
Fot. VRTranspoint