Sektorkolejowy » PKP PLK: Umowa na wykonanie projektu rewitalizacji linii Wągrowiec – granica Wielkopolski podpisana

PKP PLK: Umowa na wykonanie projektu rewitalizacji linii Wągrowiec – granica Wielkopolski podpisana

pzez Adrian

Finansowanie i koszt opracowania projektu

Przygotowaniem projektu rewitalizacji linii Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa wielkopolskiego zajmie się przedsiębiorstwo PTB Ingenieurbüro für Planung, Technologie und Bauüberwachung Magdeburg GmbH Spółka z o.o. Wykonanie zadania zleconego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które określi dokładny zakres oraz najkorzystniejsze rozwiązania planowanego przedsięwzięcia będzie kosztowało około 3,5 mln zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego.

„Efektywnie wykorzystywane środki budżetowe i unijne zapewniają lepsze podróże dalekobieżne i regionalne. Podpisana umowa na opracowanie projektu dla linii Wągrowiec – granica Wielkopolski to zapowiedź dogodniejszych podróży w Wielkopolsce i w kierunku Bydgoszczy. Zwiększamy rolę kolei, jako sprawnego i ekologicznego środka transportu w codziennych i okazjonalnych podróżach. Dzięki naszej inicjatywie przewoźnicy regionalni mogą efektywnie obsługiwać połączenia międzyregionalne”

– mówił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

„Projekt, który przybliża rewitalizację linii między Wągrowcem, Gołańczą a granicą regionu wpisuje się w inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. służące poprawie połączeń w Wielkopolsce i województwie kujawsko-pomorskim. Efektem będą większe możliwości kolei i dogodny dostęp do pociągów na kolejnych kilometrach linii”

– mówił Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Co przyniesie rewitalizacja trasy między Wągrowcem a granicą Wielkopolski?

Korzyści płynące z rewitalizacji trasy Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa wielkopolskiego:

  • nowy tor na odcinku o długości około 30 kilometrów (pomiędzy Wągrowcem a granicą województwa)
  • odtworzenie szlaku Gołańcz – Panigródz (szlak nie był wykorzystywany od 2004 roku)
  • zwiększenie maksymalnej prędkości podróżujących na tej trasie pociągów pasażerskich do 120 km/h
  • zwiększenie maksymalnej prędkości podróżujących na tej trasie pociągów towarowych do 80 km/h
  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w miejscu, gdzie tory kolejowe przecinają się z drogami dzięki przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych
  • zwiększenie przepustowości linii dzięki budowie mijanek w Roszkowie Wągrowieckim i Grylewie oraz nowoczesnym urządzeniom sterowania
  • modernizacja peronów na 6 stacjach i przystankach (są to m.in. Kobylec, Grylewo i Gołańcz) pozwoli na wygodniejsze podróżowanie pociągami, ponadto perony zyskają m.in. wydajne oświetlenie, ławki i wiaty oraz zostaną przystosowane do potrzeb osób, których poruszanie się jest ograniczone
  • nowy przystanek w Wągrowcu w rejonie ul. Rogozińskiej

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa ma być gotowy w II połowie 2023 roku. Po zapewnieniu finansowania przygotowana dokumentacja pozwoli na realizację inwestycji, która jest przewidywana w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2021- 2027.

Podróże pociągami z Poznania przez Gołańcz do Bydgoszczy

Uzupełnieniem prac na terenie Wielkopolski będzie rewitalizacja linii kolejowej w województwie kujawsko-pomorskim. PKP PLK podpisały już umowę, w ramach której zostanie przygotowane studium oraz projekt planowanych prac. Dokumentacja ma zostać przygotowana do końca 2023 roku. Inwestycja będzie wykorzystywała środki finansowe Unii Europejskiej z RPO Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Zakres przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych obejmuje:

  • modernizację peronów
  • dostosowanie odcinka granica regionu – Kcynia do obsługi pociągów pasażerskich (odcinek ten jest obecnie niewykorzystywany)
  • budowę mijanki między Kcynią a Nakłem nad Notecią, która zwiększy przepustowość trasy

Inwestycja umożliwi realizowanie przejazdów pociągów pasażerskich z Poznania do Bydgoszczy przez Kcynię.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz