Fiński przewoźnik kolejowy Valtionrautatiet (VR) postanowił zawiesić kursy pociągu Allegro, który przewoził pasażerów na trasie pomiędzy Helsinkami a Sankt Petersburgiem. Jest to efekt międzynarodowych sankcji nałożonych na Koleje Rosyjskie (Российские железные дороги, РЖД – RŻD).
„Ze względu na sankcje i dyspozycję władz kursowanie pociągu Allegro stało się bezprzedmiotowe” – w tych słowach VR uzasadnia swoją decyzję. Równocześnie VR tłumaczy, że w ostatnich tygodniach kursy były realizowane tylko po to, by Finowie, którzy chcieli wyjechać z Rosji, mieli taką możliwość. Teraz jednak ci, którzy chcieli wrócić, wrócili, dlatego nie ma powodu, by połączenie było utrzymywane.
W ciągu kilku dni po wybuchu wojny na Ukrainie i zawieszeniu ruchu lotniczego między Finlandią a Rosją pociągami z Sankt Petersburga do Helsinek przewożona była rekordowa liczba pasażerów, nawet około 700 osób dziennie. Na początku obserwowano, że większość pasażerów stanowili powracający z Rosji Finowie, potem nawet ponad 70% – Rosjanie.
O bezterminowym zawieszeniu połączenia między miastami zdecydowało fińskie ministerstwo nadzoru właścicielskiego. Finlandia zawiesza również towarowy transport kolejowy z Rosji.
Od poniedziałku, 28 marca, Rosja nie będzie miała żadnego pasażerskiego połączenia kolejowego z krajami Unii Europejskiej.
Ukraina wzywa do dalszej blokady kolejowej
Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) apelują o dalszą blokadę kolejową Rosji i przyspieszenie decyzji o zatrzymaniu szlaku tranzytowego między Chinami a Polską, który przebiega przez Rosję i Białoruś.
UZ wzywa też w oficjalnym piśmie członków organizacji kolejowych do zawieszenia przewozów z Rosji i wykluczenia jej przedstawicieli z udziału w międzynarodowych organizacjach oraz pozbawienia ich prawa do podejmowania jakichkolwiek decyzji.
Niektóre podmioty kolejowe działające globalnie podjęły decyzje o zaprzestaniu współpracy z Rosją. Na takie kroki zdecydowali się producenci taboru kolejowego, jak np. Siemens i Alstom, a Stadler zawiesił działalność zarówno w Rosji, jak i w Białorusi. Przypomnijmy, że koleje rosyjskie, białoruskie i ich spółki zależne zostały wykluczone z Międzynarodowego Związku Kolei (UIC). Pisaliśmy o tym TUTAJ.
Autor: Agata Sumara
Fot. Shutterstock