Sektorkolejowy » Polskie Koleje Państwowe obchodzą 97-lecie

Polskie Koleje Państwowe obchodzą 97-lecie

pzez Adrian

Historia Polskich Kolei Państwowych (PKP) sięga 1926 r. – 24 września Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Ignacy Mościcki wydał rozporządzenie, na mocy którego oficjalnie powstało przedsiębiorstwo odpowiedzialne za budowę nowych linii kolejowych oraz zakup taboru, tworząc zintegrowany system transportowy po wieloletnim okresie zaborów.

Historia Polskich Kolei Państwowych

Po kilku latach prac – w 1933 r. Polskie Koleje Państwowe oficjalnie finalizują budowę linii średnicowej w Warszawie. Ukończona inwestycja ma bezpośredni wpływ na decyzję o elektryfikacji tras kolejowych. Proces ten rozpoczyna się 3 lata później. W 1936 r. PKP oddają do eksploatacji odcinek linii kolejowej prowadzący z Pruszkowa przez Warszawę w kierunku Otwocka. Uruchomiona zostaje pierwsza w Polsce fabryka lokomotyw, która produkuje 5 „Luxtorped”. Po kilku miesiącach pierwszy skład wykorzystujący trakcję elektryczną dociera także do Grodziska i Żyrardowa, a pod koniec 1937 r. do Mińska Mazowieckiego.

W 1939 r. w wybucha II wojna światowa, w której biorą udział kolejarze z Szymankowa. Wykazują się ogromną odwagą, bohatersko broniąc mostu kolejowego w miejscowości Tczew. 7 lat później pierwszy polski zakład specjalizujący się w produkcji lokomotyw rozpoczyna montaż serii parowozów BR52 – Ty42. Jeszcze w tym samym roku fabrykę opuszcza 174 egzemplarzy pojazdów typu Ty45, które były budowane na podstawie przedwojennych Ty37. Od 1947 r. postępuje produkcja lokomotyw Pt47 skonstruowanych na bazie Pt31.

Na początku lat 70 XX w. rozpoczyna się budowa Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), a w 1975 r. powstaje dworzec Warszawa Centralna. 3 lata zapada decyzja o uruchomieniu programu elektryfikacji polskich linii kolejowych na szeroką skalę.

Należy przypomnieć, iż w 1980 r. miał miejsce strajk lubuskich kolejarzy, który okazał się jednym z kluczowych oraz najlepiej przygotowanych protestów przeciw PRL-owskiej władzy na Lubelszczyźnie. 15 lat później rozpoczyna się proces restrukturyzacji polskiej kolei. W 2001 r. powstaje Grupa PKP – tym samym działalność przewozowa zostaje rozdzielona od zarządzania infrastrukturą kolejową, a najważniejszymi spółkami stają się m.in.: PKP, PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Cargo, PKP Intercity oraz PKP Przewozy Regionalne. Od tego momentu działalność Polskich Kolei Państwowych S.A. koncentruje się na zarządzaniu nieruchomościami.

W 2005 r. spółka PKP przygotowuje się do realizacji programu modernizacji dworców kolejowych, którego celem jest przystosowanie obiektów do wymagań współczesnych podróżnych i poprawy funkcjonalności. Kluczowe przedsięwzięcia dworcowe mają zostać ukończone przed rozpoczęciem organizowanych w Polsce mistrzostw Europy w piłce nożnej (2012 r.). Ponadto Grupa PKP we współpracy z innymi przewoźnikami jest odpowiedzialna za transport kibiców podczas tej imprezy. Rok później powstaje fundacja tej Grupy, której zakres działalności obejmuje m.in. prowadzenie działalności społecznie użytecznej i dobroczynnej. Ponadto zajmuje się propagowaniem wiedzy dotyczącej świadomego i bezpiecznego korzystania z transportu kolejowego oraz promowaniem innowacyjnych rozwiązań, działań w zakresie ochrony dóbr kolejowych, a także wpieraniem środowisk związanych z kolejnictwem.

Więcej informacji o Polskich Kolejach Państwowych można znaleźć m.in.:

Zachęcamy także, by zapoznać się z rozmową z Rafałem Zgorzelskim – członkiem zarządu PKP S.A. przeprowadzoną podczas 15. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO:

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP.SA

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz