Sektorkolejowy » Jedno z najdłuższych intermodalnych połączeń kolejowych w Europie prowadzi z Sète do Poznania

Jedno z najdłuższych intermodalnych połączeń kolejowych w Europie prowadzi z Sète do Poznania

pzez Adrian

W październiku 2022 r. CFL multimodal i KLOG Logistics Solutions poinformowały o uruchomieniu nowego połączenia intermodalnego między Sète (Francja) a Poznaniem, które jest jednym z pięciu najdłuższych intermodalnych połączeń kolejowych w Europie. Towary przewożone na tej trasie pokonają ponad 2 tys. km. Trasą tą przewożone będą m.in. jedne z najbardziej popularnych produktów meblowych i modowych.

Przewozy towarów organizowane przez CFL i KLOG odbywały się wcześniej w ramach regularnych przejazdów pociągów między terminalem intermodalnym Bettembourg-Dudelange w Luksemburgu a terminalem CLIP Group w Poznaniu. Od października ubiegłego roku możliwe są bezpośrednie transporty kolejowe między francuskim Sète a Poznaniem. Pociąg pokonuje na tej trasie ponad 2 tys. km bez zatrzymywania się po drodze. Obsługę trakcyjną w Polsce zapewnia Captrain Polska.

Tygodniowo odbywa się jeden kurs pociągu w obie strony. Przewożone są w nim produkty marki Ikea na hiszpański rynek, a w drugą stronę, do Poznania, pakowane są produkty odzieżowe Inditeksu (właściciela takich marek jak Zara, Bershka i Massimo Dutti) i trafiają do Wielkopolski, do podpoznańskiego Swarzędza, gdzie hiszpańska firma ma swój magazyn do obsługi zamówień internetowych w Europie Środkowej. Z francuskiego wybrzeża towary do Hiszpanii dostarczane są transportem drogowym.

Podczas jednego kursu przewożonych jest do 38 wagonów produktów Ikea i Inditex w każdą stronę. Jak podkreśla CFL:

wagony T3000 do naczep P400 zapewniają elastyczność multimodalną i ułatwiają szybki załadunek, bezproblemowo łącząc rynek hiszpański i polski w zaledwie 48 godz., jednocześnie ograniczając emisję ponad 12 tys. ton dwutlenku węgla rocznie”.

Pozwala na to przenoszenie ciężaru dostaw towarów z transportu drogowego na kolejowy. Firma aktualnie analizuje rozbudowę tego nowego połączenia w kierunku dostarczenia większej liczby rozwiązań w zakresie dostaw „od drzwi do drzwi”.

Jednym z kluczowych priorytetów Ikea jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla z każdego transportu produktów średnio o 70% do 2030 r. w porównaniu z 2017 r. Aby osiągnąć ten cel, musimy współpracować z partnerami, aby wspólnie przekształcić branżę transportową. Jednym ze sposobów jest wykorzystanie transportu kolejowego do zwiększenia udziału rozwiązań intermodalnych, które prowadzą do zmniejszenia liczby samochodów ciężarowych na drogach, zmniejszenia zagęszczenia ruchu, zanieczyszczenia powietrza i emisji dwutlenku węgla przy jednoczesnym stworzeniu możliwości lepszej równowagi między pracą a życiem prywatnym kierowców” – mówi Dariusz Mroczek, reprezentujący departament transportu w Ikea.

Autor: Agata Sumara
Fot. CFL

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz