Sektorkolejowy » Tranzyt kolejowy przez Ukrainę do Polski zostanie odblokowany

Tranzyt kolejowy przez Ukrainę do Polski zostanie odblokowany

pzez Adrian

Podczas konferencji prasowej, w której udział wziął polski i ukraiński minister infrastruktury – Andrzej Adamczyk i Oleksandr Kubrakow, potwierdzone zostało odblokowanie tranzytu kolejowego przez Ukrainę do Polski. Problem z transportem towarów do Polski trwał od końca listopada 2021 r., a dodatkowo w drugiej połowie stycznia ograniczony został eksport z Ukrainy realizowany przy pomocy państwowych linii kolejowych (Ukrzaliznycia, UZ).

10 lutego wracają przewozy towarowe prze Ukrainę do Polski

Za nami dobre spotkanie, które daje nadzieję na to, że te problemy, które pojawiły się przed kilkoma miesiącami, wreszcie udaje się usunąć” – w takich słowach spotkanie ze swoim ukraińskim odpowiednikiem podsumował Andrzej Adamczyk. Potwierdził, że 10 lutego przywrócony zostanie tranzyt kolejowy przez Ukrainę m.in. z krajów azjatyckich. W sumie blokada obejmowała przesyłki z 15 krajów do Polski.

Kończymy wszystkie remonty, przyspieszamy i zaczynamy pracować” – powiedział Oleksandr Kubrakow, tłumacząc długotrwały przestój w realizowaniu przewozów towarowych przez terytorium ukraińskie do Polski. Dodał, że 15 lutego prace rozpoczyna także komisja polsko-ukraińska, w ramach której ustalone zostaną wszystkie zgody na tranzyt oraz wypracowane zostaną lepsze warunki dla przekraczania polsko-ukraińskiej granicy.

W połowie stycznia, Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP SA, tak komentował blokadę transportu towarów koleją do Polski przez Ukrainę: „Jesteśmy nad wyraz zaskoczeni jednostronnym wprowadzeniem ograniczeń w transporcie przez stronę ukraińską. Zatrzymanie tranzytu, w tym przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku, to bezprecedensowa decyzja. Polska jest największym partnerem handlowym Ukrainy w Europie. Importujemy przede wszystkim surowce, wyroby metalowe i produkty roślinne. Znaczna część tych ładunków trafia do Polski za pośrednictwem kolei”. O konsekwencjach wynikających z tej decyzji mówił tak: „Są one szkodliwe z biznesowego punktu widzenia i odbiją się na kondycji finansowej nie tylko polskich i ukraińskich kolei, ale też chińskich i europejskich gestorów ładunków”. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.

Ukraina chce współpracować z Polską w zakresie rozwoju kolei

Kubrakow podczas konferencji mówił również, że strona ukraińska jest zainteresowana rozwojem kolei dużych prędkości we współpracy z Polską. Potwierdził także renowację i przywrócenie do eksploatacji linii kolejowej nr 102, która z Przemyśla prowadzi do granicy polsko-ukraińskiej i na tym europejskim rozmiarze torów przekracza granicę, a dalej prowadzi na południe wzdłuż granicy polsko-ukraińskiej.

Autor: Agata Sumara
Fot. Mykola Tys/SOPA Images/LightRocket

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz