Sektorkolejowy » Bliżej podróży pociągiem z Wrocławia do Świdnicy i pod Ślężę

Bliżej podróży pociągiem z Wrocławia do Świdnicy i pod Ślężę

pzez Damian

Pod koniec roku, po około 20 latach, linia kolejowa Wrocław-Świdnica zacznie z powrotem działać. Pociągi towarowe aktualnie kursują z Sobótki Zachodniej do Świdnicy. Prace torowe na linii Wrocław-Sobótka cały czas są w budowie. Perony, przejazdy i mijanki są przygotowywane pod oddanie do użytku publicznego. Inwestycja za ponad 200mln zł realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z RPO Województwa Dolnośląskiego. Układanie toru pomiędzy Wrocławiem a Sobótką jest już na finiszu.

Tory na mijankach

Ostatnie odcinki, gdzie zostaną uzupełnione podkłady i szyny są mijanki w Bielanach Wrocławskich oraz Kobierzycach. Firmy remontowe, które zdemontowały stary tor, wzmocniły grunt pod kolejową trasę. Intensywnej pracy wymagało uporządkowanie przyległego terenu i odnowienie systemu odwodnienia. Prace dotyczą przystanków oraz remontu przejazdów kolejowo-drogowych. Na skrzyżowaniach postawiono sygnalizatory urządzeń zabezpieczających.
Specjalne automatyczne roboty zapewnią właściwe funkcjonowanie systemu sterowania ruchem pociągów. Mosty oraz wiadukty są przygotowywane do kursowania pociągów. Odnowiona została również przeprawa nad rzeką Ślężą we Wrocławiu.

14 przystanków w drodze od Wrocławia do Świdnicy

Pasażerowie pomiędzy Wrocławiem a Świdnicą skorzystają z 14 przystanków wraz z nowymi peronami. Miejscami do zatrzymań pociągów będą: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście.

Jasne oświetlenie przewidziano na przystankach wraz z ławkami, wiatami, odpowiednim oznakowaniem i gablotami informacyjnymi. Perony zostaną przebudowane, aby osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, mogły swobodnie z nich korzystać. Dla osób dojeżdżających do przystanków rowerem zaplanowano specjalne stojaki.
Na rogatkach Wrocławia będzie przystanek Bielany Wrocławskie. Pociąg będzie zatrzymywał się na dwóch przystankach – Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce. Perony zlokalizowane są w dogodnych miejscach. Przystanek Wrocław Partynice będzie bliżej ul. Zwycięskiej, a Wrocław Wojszyce przy ul. Grota-Roweckiego.
Aby maksymalnie ograniczyć czas zamykania przejazdów kolejowych, które sąsiadują z przystankami Wrocław Partynice i Wojszyce, perony ustawiono po obydwu stronach drogi.

Dodatkowe możliwości kolei – szerszy zakres prac

Budowa drugiego toru na odcinku Wrocław Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej  wpłynęły na rozszerzenie zakresu prac.

Stacja Kobierzyce została gruntownie przeprojektowana – przebudowany został cały układ torów.
Peron został zaprojektowany na dwukrawędziowy z nową mijanką, która zapewni możliwość obsłużenia większej liczby połączeń.

Zakończenie prac przewidziano na koniec 2021

Połączenie z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy (linia 285) liczy około 60km. Zapewni ona przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 100km/h. W sierpniu 2020 z powrotem włączono ruch towarowy Sobótka Zachodnia –Świdnica. Na tym odcinku został położony nowy tor oraz odrestaurowano blisko 30 obiektów inżynieryjnych – w tym 3 wiadukty i 6 mostów.

Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Źródło zdjęcia: gazetawroclawska.pl
Źródło artykułu: PKP PLK S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz