Od 16 lipca mieszkańcy Krakowa mogą znowu korzystać ze stacji kolejowej Kraków Bonarka, znajdującej się na trasie linii kolejowej łączącej stolicę województwa małopolskiego ze Skawiną. Stacja została zmodernizowana, pasażerowie mają do dyspozycji dwa nowoczesne perony oraz kładkę.
Po przebudowie stacja dysponuje dwoma, większymi niż wcześniej peronami – o długości 200 i 300 m. Infrastruktura została przystosowana do obsługi osób mających problemy z poruszaniem się oraz niewidomych – ścieżki mają zróżnicowane nawierzchnie, a oznaczenia pojawiły się także w alfabecie Braille’a. Nowa kładka dla pieszych łączy perony z położonymi po obu stronach torów ul. Puszkarską i ul. Tischnera. Docelowo zostanie ona przedłużona do ul. Łagiewnickiej, a przewidziane do budowy najazdy umożliwią korzystanie z tej przeprawy także rowerzystom.
Efektem modernizacji stacji są też nowe tory kolejowe, rozjazdy i sieć trakcyjna. Zainstalowano urządzenia kolejowe i cyfrowe systemy sterowania ruchem. Dotychczas funkcjonujące dwie nastawnie zastąpiono jednym budynkiem.
W kilka minut z Bonarki do centrum
Nowa stacja Kraków Bonarka znajduje się na trasie modernizowanej linii kolejowej nr 94 (od Krakowa Płaszowa do Podborów Skawińskich) i jest ważnym elementem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Można z niej w kilka minut dostać się na krakowski dworzec główny, a podróż do Skawiny zajmuje tylko kilkanaście minut. Na tej stacji zatrzymywać będą się również pociągi jadące do Zakopanego, Bielska-Białej, Wadowic oraz Oświęcimia.
Kolej powoli odradza się w Krakowie
Przez wiele lat kolej na terenie miasta ulegała degradacji. Nieużywane trasy kolejowe, bocznice, przystanki popadały w ruinę. W ostatnim czasie kolej w Krakowie się odradza. Sukcesywnie realizowane są inwestycje mające na celu przywrócenie do życia ruchu aglomeracyjnego, ale też uczynienia go bardziej drożnym i komfortowym.
Autor tekstu: Agata Sumara
Źródło artykułu: PKP PLK
Źródło zdjęć: PKP PLK