Spółka CPK otrzyma z Unii Europejskiej dofinansowanie o wartości ponad 108 mln zł. Pieniądze pochodzące z instrumentu CEF Reflow „Connecting Europe Facility” (Łącząc Europę), zasilają projekty związane z transportem, energetyką oraz telekomunikacją. W przypadku CPK środki zostaną przeznaczone na prace dotyczące budowy kolei dużych prędkości, a konkretnie na prace studialne trasy Warszawa–Poznań oraz prace projektowe obejmujące wykonanie projektu tunelu w Łodzi, który obsługiwać będzie ruch dalekobieżny.
Dofinansowanie dwóch inwestycji kolejowych
Jednym z dotowanych ze środków unijnych zadań są prace projektowe związane z tunelem dalekobieżnym w Łodzi. Pochłoną one w sumie 119 mln zł, a dofinansowanie z UE wyniesie 59,4 mln zł. W najbliższych dniach powinna zostać podpisana umowa z wykonawcą. Drugie zadanie obejmuje odcinek kolei dużych prędkości na trasie Warszawa–Poznań. W tym przypadku koszty projektowania wynoszą blisko 99 mln zł, a wsparcie unijne wyniesie ponad 49,5 mln zł.
CPK będzie się starać o miliardy unijne
Spółka CPK podaje, że będzie się starała pozyskać ponad 2,25 mld zł z tzw. CEF 2, czyli nowej perspektywy UE na lata 2021–2027. Wnioski, które zamierza złożyć, ubiegając się o takie środki, mają być związane m.in. z kolejnymi pracami projektowymi na trasach prowadzących do CPK (np. z Łodzi do Wrocławia i z Sieradza do Poznania) oraz z robotami budowlanymi dalekobieżnego tunelu w Łodzi.
Docelowo na potrzeby usprawnienia ruchu pomiędzy Centralnym Portem Komunikacyjnym a polskimi miastami ma powstać w sumie blisko 1800 km nowych tras kolejowych, wpisanych w 12 linii oraz tzw. 10 szprych, rozprowadzających ruch kolejowy pomiędzy Warszawą i CPK a różnymi regionami kraju. Wszystkie prace budowlane mają być zakończone w 2034 r. Aktualnie w budowie znajduje się 456 km linii, a prace przygotowawcze obejmują 802 km tras.
Autor tekstu: Agata Sumara
Źródło artykułu: cpk.pl