Sektorkolejowy » Za 230 mln euro Alstom dostarczy autonomiczne pociągi do obsługi Grand Paris Express

Za 230 mln euro Alstom dostarczy autonomiczne pociągi do obsługi Grand Paris Express

pzez Adrian

Firma Alstom poinformowała o pozyskaniu kontraktu na dostawę w pełni autonomicznych pociągów do obsługi linii metra nr 18, powstającej w ramach realizacji projektu Grand Paris Express. Dostawa obejmie maksymalnie 37 pojazdów. W pierwszej fazie dostarczonych zostanie 15 jednostek. Wartość umowy szacowana jest na około 230 mln euro.

Poza dostawą taboru umowa Alstomu i Société du Grand Paris (w porozumieniu z Île-de-France Mobilités) obejmuje także rozwiązania dla zautomatyzowanych systemów bezzałogowych, transmisji danych, scentralizowanej kontroli i nadzoru oraz pełnej integracji systemu transportowego.

Linia metra nr 18 ma mieć długość 35 km (z czego 14 km obejmuje odcinki napowietrzne, pozostałe będą poprowadzone w tunelach). Została zaprojektowana jako w pełni zautomatyzowana. Docelowo połączy Wersal z lotniskiem Orly, a trasę te będzie można przejechać w około 30 min.

Jak podaje producent, tabor dla linii nr 18 będzie dostosowany do jej specyficznych wymagań – kształt i wyposażenie wewnętrzne zostaną zaprojektowane tak, by zmaksymalizować przepustowość przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego komfortu jazdy i przepływu pasażerów. W każdym pociągu miejsce znajdzie 498 osób, z których 54 na miejscach siedzący. Prędkość, z jaką mają się poruszać pojazdy, to max. 100 km/godz.

Do realizacji zlecenia dla Société du Grand Paris Alstom zmobilizuje kilka swoich ośrodków. Zakłady w Saint-Ouen i Villeurbanne będą odpowiedzialne za opracowanie i wdrożenie automatycznych systemów operacyjnych, transmisję danych i scentralizowane systemy kontroli, a także za ogólną integrację systemu transportowego. Zakład Valenciennes Petite-Forêt ma się zająć zarządzaniem projektem, produkcją, montażem i testowaniem pociągów.

Sieć Grand Paris Express

Grand Paris Express (GPE) to prawdopodobnie największy z obecnie realizowanych projektów transportowych w Europie. Ma na celu usprawnienie komunikacji na terenie paryskiego obszaru metropolitalnego w oparciu o najnowocześniejsze i zintegrowane usługi transportowe.

Obejmuje 200 km nowych torów, cztery nowe linie metra, 68 stacji, z których co 2-3 min będą odjeżdżać pociągi. System metra, który w 90% jest zaplanowany jako podziemny, będzie w 100% autonomiczny. Dodatkowo projektem objęte są istniejące odcinki metra, które zostaną rozbudowane. Paryż dzięki realizacji projektu sposób zyska podziemną obwodnicę, sprawne połączenie m.in. między dzielnicami biznesowymi, rozwijającymi się, ale także z lotniskami. Dziennie GPE ma obsługiwać około 2 mln pasażerów. Prace budowlane rozpoczęły się w połowie czerwca 2016 r. i mają potrwać do 2030 r.

Autor: Agata Sumara
Fot. Grand Paris Express / Facebook

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz