Sektorkolejowy » Drugie życie krakowskiego mostu kolejowego

Drugie życie krakowskiego mostu kolejowego

pzez Adrian

Jedno z przęseł mostu kolejowego, który służył do przeprawy pociągów przez Wisłę w Krakowie, zostało wykorzystane na trasie Herby Nowe–Kępno nad rzeką Wyderką w Janinowie. W sumie do powtórnego wykorzystania przeznaczonych zostało 12 przęseł.

26-metrowe stalowe przęsło z Krakowa zostało zamontowane na nowych przyczółkach żelbetowych przy brzegach Wyderki, wymieniono na nim tor, dzięki czemu dziennie umożliwia przejazd ponad 20 pociągów (pasażerskich i towarowych) przez miejscowość Janinowo (woj. kujawsko-pomorskie). Po nowej-starej przeprawie mogą przejeżdżać składy dłuższe i cięższe niż wcześniej.

Kilka mostów z jednego

W Krakowie aktualnie trwa modernizacja linii kolejowej E30, w ramach której nad Wisłą w sumie powstaną trzy mosty (dwa z nich są aktualnie w budowie, jeden jest już użytkowany), każdy o długości około 200 m. Po zdemontowaniu starego mostu nad Wisłą jego przęsła zostały sprawdzone przez specjalistów i przekazane do dalszego wykorzystania na liniach rzadziej uczęszczanych. I tak, z krakowskiej przeprawy w sumie do ponownego zastosowania przeznaczonych zostało 12 przęseł – będą stanowić elementy wiaduktów i mostów. Na Podkarpaciu posłużą do budowy przeprawy przez San w Zagórzu, w Częstochowie trafią na linię Kielce–Fosowskie, w Krasnymstawie, Rykach (woj. lubelskie) i Wojkowicach (woj. śląskie) znajdą się na wiaduktach kolejowych.

Autor: Agata Sumara
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz