Sektorkolejowy » Warszawa Zachodnia: 16 stycznia otwarcie peronu nr 7

Warszawa Zachodnia: 16 stycznia otwarcie peronu nr 7

pzez Adrian

W nocy z 15 i 16 stycznia 2021 r. otwarty zostanie peron nr 7. na stacji kolejowej Warszawa Zachodnia. Pierwszy pociąg zatrzyma się na nowo otwartym peronie w niedzielę. Miesiąc wcześniej, w grudniu, na rozbudowywanej stacji oddano do użytku pasażerów peron nr 6. Zgodnie z niedawnymi zapowiedziami Ireneusza Merchela, prezesa spółki PKP PLK, co miesiąc oddawane będą kolejne perony.

Jak dotrzeć na peron nr 7?

Z nowego peronu codziennie odjeżdżać będzie około 30 pociągów dalekobieżnych i regionalnych. Pasażerowie, którzy będą udawać się w podróż właśnie z tego miejsca, aby do niego dotrzeć, muszą przejść na peron nr 5, skąd na perony nr 6 i 7 można dostać się obecnie kładką dla pieszych od strony ul. Tunelowej.

Co się dzieje na budowie?

Na stacji kolejowej Warszawa Zachodnia aktualnie prowadzone są prace związane z m.in. budową peronu nr 8, przejścia podziemnego oraz tunelu tramwajowego. Trwają roboty przy zadaszeniu hali peronowej. Montowane są panele wiaty nad peronem nr 8. Powstaje także lokalne centrum sterowania urządzeniami kolejowymi.

Dotychczas w rejonie stacji ułożonych zostało 6 km torów kolejowych, sieć trakcyjna została rozwieszona blisko 150 słupach, zainstalowano 43 rozjazdy.

Prace realizowane są przy zachowaniu ciągłości ruchu kolejowego.

Inwestycja kolejowa za 2 mld zł

Przebudową stacji Warszawa Zachodnia zajmuje się Budimex S.A. na podstawie umowy podpisanej w lipcu 2020 r. Po zakończeniu prac, co planowane jest na połowę 2023 r., ma to być najnowocześniejszy i największy pasażerski węzeł kolejowy w Polsce. Wartość przedsięwzięcia to 1,94 mln zł netto.

Warszawa Zachodnia jest najpopularniejszą stacją w Polsce pod względem ruchu pasażerskiego. Średnio w ciągu doby przejeżdża przez nią około 1000 pociągów. Według szacunków w każdy dzień roboczy na stacji pojawia się około 60 tys. pasażerów korzystających z przewozów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i zagranicznych. Zgodnie z przeprowadzonymi symulacjami do 2030 r. liczba pociągów i podróżnych wzrośnie dwukrotnie.

Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia wpisuje się w projekt modernizacji linii średnicowej. Roboty, jakie tam zaplanowano obejmują m.in. przebudowę 30 km torów, rozwieszenie 30 km sieci trakcyjnej, montaż 130 rozjazdów kolejowych. Do podziemnego dworca kolejowego będzie prowadzić przejście podziemne połączone z poczekalnią i przestrzenią kasową oraz przedłużone do peronu nr 8. Dodatkowy peron budowany jest po to, by możliwe było zwiększenie przepustowości stacji. Zaprojektowano też nową kładkę dla pieszych łączącą dzielnice Wola i Ochota, by ich mieszkańcom ułatwić dostęp do stacji. Na wszystkie perony będzie można się dostać ruchomymi schodami i windami. Na poziomie -2 ma się znaleźć tunel umożliwiający budowę linii tramwajowej, a pod budynkiem dworca zaplanowano pierwszy w Warszawie podziemny przystanek tramwajowy.

W połowie 2023 r. stacja Warszawa Zachodnia zostanie pierwszym hubem komunikacyjnym w kraju łączącym kolej aglomeracyjną, regionalną, dalekobieżną krajową i międzynarodową oraz miejski transport publiczny.

Jednym z głównych celów realizacji przedsięwzięcia jest skłonienie mieszkańców do korzystania ze środków transportu publicznego, a tym samym ograniczenie użytkowania przez nich samochodów.

Autor: Agata Sumara

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz