„Jeszcze w tej połowie roku ruszymy z budową tramwaju do Mistrzejowic. Czekamy na decyzję ZRID, a tymczasem powstaje szczegółowy plan robót, w tym projekt organizacji ruchu w tym rejonie” – zapowiedział 5 stycznia prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski.
Na początku stycznia br. złożony został wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla linii tramwajowej do Mistrzejowic. Akceptacja wniosku pozwoli na rozpoczęcie budowy, która ma usprawnić transport publiczny w północnej części Krakowa. Jeśli nie pojawią się żadne nieprzewidziane przeszkody, budowa linii ruszy w tym półroczu, a jej otwarcie będzie mieć miejsce z końcem 2024 r. Nowe połączenie spowoduje skrócenie czasu dojazdu z Mistrzejowic do centrum miasta o około 12 minut.
„Ostatnie miesiące wniosły do projektu bardzo istotne zmiany z punktu widzenia mieszkańców Krakowa. Uwzględniono infrastrukturę dla planowanego premetra i tramwaju w ul. Strzelców. To konkretna oszczędność czasu i pieniędzy przy realizacji przyszłych przedsięwzięć”.
Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej.
Pierwszy w Polsce projekt tramwajowy w formule PPP
Linia tramwajowa do Mistrzejowic zostanie zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego jako pierwszy tego typu projekt w Polsce. Umowa pomiędzy podmiotem publicznym (miasto Kraków) a podmiotem prywatnym (konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu) została zawarta w grudniu 2020 r. Ze strony miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Umowa z partnerem prywatnym na okres 24 lat zakłada, że będzie on odpowiedzialny nie tylko za projekt i realizację inwestycji, ale także jej późniejsze utrzymanie.
Do czasu wydania ZRID konsorcjum wykonawcze ma pracować nad dokumentacją projektową, m.in. nad: szczegółowym określeniem poszczególnych faz robót, stałą i tymczasową organizacją ruchu oraz projektem technicznym.
Nowa linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera. Będzie mieć około 4,5 km długości, z czego ponad 1,2 km to trasa tunelowa. Wzdłuż trasy znajdzie się 10 par przystanków. Dwa z nich będą dwupoziomowymi węzłami przesiadkowymi (przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu). W rejonie ronda Polsadu torowisko zostanie wprowadzone do tunelu. Elementem tej inwestycji jest też m.in. rozbudowa pętli tramwajowej Mistrzejowice.
Autor: Agata Sumara