Brytyjski związek zawodowy zrzeszający kolejarzy i pracowników transportu Network Rail (RMT) zapowiada, że brak porozumienia z pracodawcami co do płac i ochrony miejsc pracy doprowadzi bezpośrednio do strajku. Zapowiadana na trzy dni akcja ma być największą akcją strajkową od 30 lat.
Związkowcy szykują się do opuszczenia stanowisk pracy w dniach 21, 23 i 25 czerwca, co spowoduje potężny chaos w przewozach kolejowych zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Do strajku w tych dniach ma przystąpić nawet 50 tys. osób. Do tego w dniu 21 czerwca do protestu mają dołączyć również pracownicy londyńskiego metra, którzy również uczestniczą w oddzielnym sporze dotyczącym emerytur i utraty miejsc pracy.
Jak mówi cytowany przez agencję Reuters sekretarz generalny RMT, Mick Lynch, „Pracownicy kolejowi byli traktowani bardzo źle i pomimo naszych wysiłków w negocjacjach, sektor kolejowy przy wsparciu rządu nie potraktował poważnie ich obaw”. I dodał: „Nasz związek rozpocznie teraz trwałą kampanię protestacyjną, która doprowadzi do zamknięcia systemu kolejowego”.
Rail Delivery Group (RDG), która reprezentuje firmy świadczące usługi kolejowe, wezwała RMT do odwołania strajków, tłumacząc, że branża cierpi z powodu spadku liczby pasażerów korzystających z kolei – obecny stan użytkowników kolei to około 75% stanu sprzed trwającej ponad dwa lata pandemii.
Steve Montgomery, przewodniczący RDG stwierdził, że „Nikt nie wygrywa w przypadku strajku. Pracownicy tracą pensje, branża traci istotne dochody, przez co trudniej wygospodarować środki na podwyżki płac, a pasażerowie i firmy cierpią z powodu zakłóceń w transporcie”.
Rząd przygotowuje się na możliwość wystąpienia strajku w takim wymiarze, jak zapowiadają związki. Mówi o nadaniu priorytetu dostawom żywności, towarów i energii.
Tymczasem minister transportu, Grant Shapps, powiedział, że rząd współpracuje z przemysłem kolejowym, aby zmniejszyć skutki zwolnień pracowników i oskarża związkowców o wytoczenie broni w postaci szeroko zakrojonego strajku w momencie, kiedy rozmowy dopiero się rozpoczęły.
Autor: Agata Sumara
Fot. Network Rail