Sektorkolejowy » Tunel Brenner – kontrakt o wartości 651 mln euro przyznany konsorcjum Webuild i lmplenia

Tunel Brenner – kontrakt o wartości 651 mln euro przyznany konsorcjum Webuild i lmplenia

pzez Adrian

Spółka Brenner Base Tunnel (BBT SE), nadzorująca budowę tunelu kolejowego między Włochami a Austrią, przyznała kontrakt o wartości 651 mln euro konsorcjum firm Webuild CSC i lmplenia. Wykonawca będzie odpowiedzialny za budowę tunelu pomiędzy Gola del Sill a Pfons.

Część inwestycji oznaczona jako H41 obejmuje budowę tunelowej linii kolejowej z Gola del Sill w pobliżu Innsbrucka w kierunku na południe do Pfons. Kontrakt obejmuje dwa równoległe odcinki o długości 7,3 km, które zostaną zbudowane tradycyjnymi metodami górniczymi, oraz dwa tunele o długości 16,5 km wykonane przy użyciu dwóch maszyn TBM (ang. Tunnel Boring Machine) o średnicy tarczy skrawającej wynoszącej 10 m. Umowa dotyczy także m.in. wykończenia ścian tunelu, budowy podziemnego przystanku awaryjnego w Innsbrucku oraz tuneli technicznych.

Kilkuletnie opóźnienie na budowie najdłuższego na świecie tunelu kolejowego

Tunel bazowy Brenner będzie miał kluczowe znaczenie w przewozach kolejowych w Europie. Ma stanowić kluczową część skandynawsko-śródziemnomorskiego korytarza transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), który połączy Helsinki w Finlandii i La Valletta na Malcie. Odgrywa również ważną rolę w połączeniu Włoch i Austrii systemem kolei dużych prędkości.

Budowa tunelu kolejowego łączącego Austrię i Włochy, przebiegającego przez przełęcz Brenner, jest już kilka lat opóźniona w stosunku do pierwotnych planów. Spółka BBT SE potwierdziła w maju, że mało prawdopodobne jest to, by ukończenie tunelu było możliwe przed 2031 r., a udostępnienie go dla ruchu nie nastąpi wcześniej niż w 2032 r. To oznacza, że otwarcie opóźni się przynajmniej o cztery lata. Jeszcze dwa lata temu przewidywano, że pierwsze pociągi z pasażerami pojadą w 2030 r.

Po oddania obiektu o długości 64 km będzie to najdłuższy tunel kolejowy na świecie. Obecnie palmę pierwszeństwa dzierży tunel Gottharda w szwajcarskich Alpach, czynny od 2016 r. Jego długość to ponad 57 km.

Autor: Agata Sumara
Fot. BBT SE

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz