19 listopada spółka PKP Intercity odebrała ostatnie z 60 wagonów typu 111A-30 Combo, których modernizacją zajmowało się konsorcjum firm Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Wagony włączone do składów kursujących m.in. do Szczecina, Wrocławia, Krakowa, Przemyśla, Suwałk.
Jakie są wagony Combo?
Jak podkreśla zamawiający,
„Wagony Combo są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe typu 25AN4, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery”.
Dzięki przyjętym rozwiązaniom Combo uzyskały certyfikat „Transport bez barier” przyznawany przez Fundację Integracja. Są one przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. Posiadają dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem – ściany i wykładzinę podłogową zdobi w nich grafika z motywem zwierzęcym. Siedziska foteli są połączone. Dla rodziców podróżujących z małymi dziećmi pożyteczną informacją jest to, że w toaletach znajdują się przewijaki. Z kolei w przedziałach przeznaczonych do podróży osób niepełnosprawnych są miejsca przystosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich.
Ponadto w przedziałach są m.in. panele do sterowania oświetleniem i klimatyzacją, gniazdka USB, przyciski SOS, indywidualne stoliki, piktogramy informacyjne dodatkowo występują w wersji dla niewidomych, drzwi do przedziałów są automatyczne, a podłogi bezprogowe.
19 mld zł na rozwód taboru PKP Intercity
Jak podaje przewoźnik,
„W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 r. spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull”.
W 2030 r. cały tabor spółki ma być nowy lub zmodernizowany.
Poza wagonami Combo to samo konsorcjum modernizuje dla PKP Intercity 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Wartość zamówienia to 274,8 mln zł brutto, a dostawa unowocześnionych pojazdów ma zostać zakończona do czerwca 2023 r.
Autor: Agata Sumara
Fot. Jan Bury