Sektorkolejowy » Systemy informatyczne dla transportu kolejowego i intermodalnego

Systemy informatyczne dla transportu kolejowego i intermodalnego

pzez Damian

Jakie rozwiązania informatyczne dla transportu proponuje czeska firma Oltis? Dlaczego warto na nie postawić? Jak będą wyglądać przyszłościowe systemy wsparcia w transporcie kolejowym? Na te i inne pytania odpowiada prezes zarządu Oltis Polska, Rostislav Vašek

Zakres usług proponowanych przez Oltis Group jest bardzo szeroki – od rozwiązań kierowanych do zarządców infrastruktury kolejowej poprzez transport towarowy, pasażerski, terminale kontenerowe czy technologie mobilne. W którym z tych obszarów Grupa jest najmocniej osadzona na polskim rynku i co w tym zakresie jest jej najmocniejszą stroną?

W Polsce odnosimy sukcesy w sprzedaży i wdrażaniu systemów, w szczególności WMS (Warehouse Management System), TMS (Transport Management System) i TOS (Terminal Operating System). To systemy informatyczne, które są wdrażane w sposób powielany, ale dla każdego z naszych klientów wykonujemy niezbędną integrację systemu z jego partnerami lub urządzeniami technicznymi, takimi jak bramy, wagi elektroniczne, kamery OCR etc. Nasze systemy charakteryzują się modułową architekturą, dzięki czemu jesteśmy w stanie zintegrować funkcjonalności z poszczególnych systemów w jedno rozwiązanie dostosowane do potrzeb klienta.

W ofercie znajdują się m.in. kompleksowe rozwiązania dla intermodalu. W jaki sposób Wasze systemy wspierają i rozwijają transport intermodalny? Jak przekonać operatora do ich wyboru?

Oferowane przez nas systemy kompleksowo obsługują cały proces TOS, kładąc nacisk na cyfryzację. Eliminuje to ryzyko powielania danych i błędów, a jednocześnie zmniejsza zapotrzebowanie na zasoby ludzkie. Obecnie proponujemy naszym klientom nie tylko sam TOS, ale także systemy do zarządzania procesami poza obszarem terminala. Należą do nich rozwiązania do obsługi parkingów (okna czasowe, kioski) lub realizacji dostaw na ostatniej mili etc.

Jakie cechy systemów Oltis można wskazać, aby zaprezentować przewagi konkurencyjne w branży?

Modułowość naszych systemów pozwala na łatwą implementację w odniesieniu do procesów biznesowych i potrzeb naszych klientów. Kładziemy nacisk na cyfryzację, optymalizację i automatyzację procesów. Ważnym czynnikiem, który przeważa na naszą korzyść, jest także know-how pracowników, którzy posiadają bogate doświadczenie nie tylko z licznych wdrożeń naszych rozwiązań, ale także bezpośrednio z doświadczenia zdobytego w firmach transportowych, spedycyjnych czy logistycznych.

Dodatkowo szczególny nacisk kładziemy na cyberbezpieczeństwo – posiadamy własną farmę serwerową, na której uruchamiamy i utrzymujemy systemy największych kontrahentów. Do grona naszych kluczowych klientów należą ČD Cargo a.s., Správa železnic, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. czy Železnice Slovenskej republiky.

Czego można oczekiwać w zakresie przyszłościowych systemów wsparcia w transporcie kolejowym?

Można oczekiwać, że będzie rosła presja na wprowadzenie standardów wymiany danych TAF TSI do systemów informatycznych wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa kolejowe do planowania i zarządzania operacyjnego. Jest to wymagane przez europejskie przepisy dotyczące wymiany danych, które wymagają od wszystkich przewoźników, zarządców infrastruktury i posiadaczy wagonów wdrożenia wspólnego systemu opisów i identyfikatorów obiektów, procesów i komunikatów danych w celu jednolitej wymiany danych między nimi. Ostatnio coraz częściej mówi się o rozszerzeniu tych przepisów na przewozy intermodalne.

Fot: Oltis

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz