Sektorkolejowy » MPK Łódź zamierza rozszerzyć flotę pojazdów. W kręgu zainteresowań 10 używanych tramwajów przegubowych

MPK Łódź zamierza rozszerzyć flotę pojazdów. W kręgu zainteresowań 10 używanych tramwajów przegubowych

pzez Damian

Stosunkowo niedawno mieszkańcy Łodzi zachwycali się tramwajami Moderus Gamma, które zostały wyprodukowane w poznańskim przedsiębiorstwie Modertrans. Okazuje się, że łódzki przewoźnik nie zamierza poprzestać na aktualnych zakupach. Jak wynika z przygotowanego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi zapytania ofertowego – miasto chce nabyć kolejne pojazdy. W grę wchodzą wyłącznie pojazdy używane. Ponadto muszą spełniać szereg wymagań zamawiającego.

Wygórowane oczekiwania względem nowych tramwajów

Miasto Łódź poszukuje 10 używanych wagonów, które nie były wyprodukowane wcześniej niż w 1993 r. Zgodnie z wymaganiami, które zostały zawarte w zapytaniu ofertowym – pojazdy mają być przegubowe (składać się z min. 3 członów) oraz cechować się niskopodłogową konstrukcją (dopuszcza się również częściowo niską podłogę, jednak ma ona stanowić nie mniej niż 70% powierzchni). To jednak nie koniec warunków do spełnienia. MPK Łódź stawia na liczne udogodnienia oraz wysoki komfort podróży.

Oprócz wieku pojazdów (muszą mieć mniej niż 30 lat) bardzo ważny jest również kraj ich pochodzenia. Pożądane wymiary tramwajów muszą mieścić się w następujących przedziałach:

  • od 24 do 32 m długości
  • od 2,3 do 2,4 m szerokości
  • min 3 pary drzwi (każde z nich o szerokości min. 1200 mm)

Ponadto mają być przystosowane m.in. do: potrzeb osób z niepełnosprawnościami i móc pomieścić min. 130 pasażerów, z czego minimum 45 osób na miejscach siedzących. Oczekuje się także min. dwóch wózków napędowych, przy czym tramwaj powinien dysponować min. 3-ema silnikami trakcyjnymi o sumarycznej mocy co najmniej 300 kW. Znamionowe napięcie zasilania określono na 600 V DC, jednak zamawiający dopuszcza tramwaje, które były fabrycznie przystosowane do zasilania znamionowym napięciem 750 V DC (pod warunkiem iż możliwe będzie eksploatowanie tramwaju przy znamionowy napięciu zasilania 600 V DC).

W dokonaniu możliwie najlepszego wyboru nie pomaga fakt, iż łódzki przewoźnik wymaga odpowiedniego dostosowania tramwajów do nietypowego rozstawu torów tj. 1000 mm.

„MPK Łódź od dłuższego czasu przygląda się możliwości pozyskania używanych tramwajów. Rozesłaliśmy zapytania do większości miast europejskich posiadających sieci tramwajowe o rozstawie szyn 1000 mm. Ponieważ pojawiły się informacje, że kilka miast planuje w najbliższym czasie sprzedaż pojazdów, które mogłyby nas interesować, rozpoczęliśmy procedurę przetargową. Czekamy na oferty” – poinformował Piotr Wasiak, rzecznik MPK Łódź.

Termin składania ofert

Wszyscy zainteresowani mogą składać oferty do 21 marca br. – w momencie, gdy wszystkie wskazane wymogi zostaną spełnione, kluczowym kryterium będzie cena. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to miałyby zostać dostarczone do końca br.

Czy przypuszczenia o zakupie niemieckich tramwajów GT6M z Augsburga się potwierdzą?

W ostatnim czasie wiele mówiło się o fakcie, iż  spółka MPK Łódź prowadziła rozmowy w sprawie zakupu tramwajów GT6M z Augsburga. Teoria o zamówieniu pojazdów tego typu jest wysoce prawdopodobna, gdyż model ten jest bardzo zbliżony do kursujących po łódzkich ulicach tramwajów NF6D (w 2018 r. Łódź kupiła 32 takie używane, niemieckie tramwaje), które były produkowane przez konsorcjum firm Duewag, Siemens, Bombardier i Adtranz.

Dostawy tramwajów Moderus Gamma

Warto przypomnieć, że aktualnie do Łodzi dostarczane są tramwaje Moderus Gamma. Na ten moment odebrano 6 sztuk tych pojazdów, 2 kolejne mają dotrzeć w najbliższym czasie. Dostawy wszystkich tramwajów produkowanych w poznańskim przedsiębiorstwie Modertrans mają zostać zrealizowane do końca października br.

Więcej informacji o tramwajach Moderus Gamma, które są sukcesywnie dostarczane do Łodzi, można znaleźć m.in. TUTAJ, TUTAJ oraz TUTAJ.

O MPK Łódź pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Łódź

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz