Z podsumowania, jakie opublikowały Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) wynika, że mimo trwającej od końca lutego ub.r. wojny w Ukrainie, w 2022 r. przebudowano i wyremontowano rekordową liczbę kilometrów torów. Za rekordowy uznają też wynik w zakresie elektryfikacji linii oraz dotyczący transportu pasażerskiego.
W sumie w ciągu roku przebudowano 470 km torów kolejowych oraz zelektryfikowano kolejne 82 km, co jest rekordem ukraińskiego zarządcy infrastruktury – podaje UZ. Dodają, że kluczową rolę w tych pracach odegrały połączenia z sąsiednimi krajami europejskimi.
„Elektryfikacja jest rekordową wartością od 10 lat. W latach 2013–2020 Ukrzaliznycja elektryfikowała średnio tylko 3 km torów rocznie” – podkreśla prezes UZ, Ołeksandr Kamyszin. Jeśli chodzi o zbudowane w ubiegłym roku tory, to wynik jest rekordowy, jeśli wziąć pod uwagę ostatnie cztery lata – dodał Kamyszin. Spośród 69 zniszczonych w wyniku działań wojennych mostów dotychczas udało się odbudować 25 obiektów.
UZ szybko reagowała także na zmiany w logistyce towarowej i pracowała w przyspieszonym trybie nad rozwojem projektów infrastrukturalnych i kolejowych przejść granicznych na zachodzie z krajami Unii Europejskiej oraz na południu z Mołdawią. Przywrócono np. połącznie połączenie do Rawy Ruskiej w pobliżu polskiej granicy, co pozwoli w przyszłości na bezpośredni ruch pasażerski między obwodem lwowskim a Warszawą i Lublinem.
Zrekonstruowano również dwa odcinki na linii kolejowej nr 102, łączącej ukraińskie miasto Chyrów z Przemyślem. Docelowo będzie to najszybsza trasa między kilkoma powiatami na Podkarpaciu. Ponadto wyremontowano tory kolejowe o normalnym europejskim rozstawie torów (1435 mm) i przywrócono ruch na 70-kilometrowym odcinku Kowel–Jagodzin przy granicy z Polską. Oznacza to, że Ukraina ma dwa dodatkowe przejazdy kolejowe do Polski, co zwiększy potencjał eksportowy i importowy kraju.
Na trasie do Rumunii ponownie otwarto odcinek z Rachowa do Berlebasza. Aby było to możliwe, w 2022 r. UZ wyremontowała ponad 19 km torów i 12 mostów na odcinku Rachów–Dilove–Walia Viseului, a także zmodernizowała stację Rachów. Odcinek ten był wyłączony z ruchu od 2011 r. Przywrócono również odcinek od Tereswy do granicy. Są to dodatkowe trasy między Ukrainą a Rumunią, stanowiące trzeci i czwarty węzeł na granicy z tym krajem.
UZ do ubiegłorocznych rekordów wpisuje również wynik dot. przewozów pasażerskich do i z krajów UE. Chodzi o około 1,4 mln pasażerów. Wynik ten jest najwyższy od 10 lat i jest bezpośrednim następstwem prowadzonych w Ukrainie działań wojennych. W 2022 r. takich przejazdów było blisko 10 razy więcej niż rok wcześniej.
Najpopularniejszym kierunkiem międzynarodowym pozostaje trasa z Kijowa do Warszawy. UZ podaje, że otrzymuje dziennie ponad 2000 próśb o zakup biletów na ten pociąg, jednak przepustowość jest ograniczona do 150 miejsc w jednym kursie.
Łącznie w 2022 r. na połączeniach dalekobieżnych przewieziono 16,9 mln pasażerów, a ewakuowano kolejne 4 mln pasażerów.
Autor: Agata Sumara
Fot. Ukrzaliznycia