Sektorkolejowy » RAIL BALTICA – od Berlina do Helsinek!

RAIL BALTICA – od Berlina do Helsinek!

pzez Damian

Linia kolejowa Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza transportowego, która w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Modernizacja linii Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce, a planowana długość trasy przebiegającej przez nasz kraj będzie wynosić 374km. Zarządca infrastruktury zainstaluje na trasie Warszawa-Białystok system ERTMS/ETCS – nowoczesną technologię służącą do sterowania ruchem kolejowym, której wdrożenie niesie bezpośrednie korzyści dla podróżnych. Układ torowy zostanie przystosowany do jazdy z prędkością 160km/h.
Budowa obejmuje ok. 350 km od Warszawy przez Sadowne – Czyżew – Białystok – Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą. Prace na placu budowy linii Rail Baltica postępują, a jednym w najbardziej widocznych ich elementów są zmiany zachodzące na stacjach i przystankach oraz dużych obiektach inżynieryjnych takich, jak most kolejowy na rzece Bug.

Pierwszym etapem modernizacji była przebudowa odcinka Warszawa Rembertów – Tłuszcz (Sadowne), który dobiegł końca. Prace dotyczyły budowy lub przebudowy 4 stacji i 14 przystanków kolejowych oraz wymianę torów na odcinku 60km. Podczas prac modernizacyjnych unowocześniono wiele obiektów inżynieryjnych, w tym mosty i przejazdy kolejowo-drogowe.

Aktualnie inwestycja obejmuje drugi i trzeci etap budowy. Roboty budowalne pomiędzy Sadownem a Czyżewem (II etap), gdzie od roku 2017 w ramach modernizacji przebudowane zostały 2 stacje i 4 przystanki kolejowe, 11 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 3 mosty – w tym powstanie nowy most nad rzeką Bug oraz drugi tor na szlaku Prostyń Bug-Małkinia. Przebudowane zostaną również tory na długości ponad 36km.

Trzecim etapem jest odcinek Czyżew-Białystok, na którym prace rozpoczęły się na początku kwietnia 2021. Oprócz budowy nowych stacji i przystanków, zmodernizowana zostanie struktura szynowa. 70km nowych torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym sprawi, że połączenie Warszawa-Białystok będzie można przejechać w niecałe 90 minut. Z myślą o zwiększeniu płynności ruchu oraz poprawie bezpieczeństwa liczne przejazdy kolejowo-drogowe, sukcesywnie zastępowane są skrzyżowaniami dwupoziomowymi, które pozwolą na niezależny ruch pociągów i samochodów.

Dzięki czwartemu etapowi inwestycji (Białystok-Suwałki-Trakiszki) nastąpi skrócenie czasu jazdy pociągów w ruchu między aglomeracyjnym pomiędzy stacjami Białystok i Ełk oraz zwiększy się przepustowość linii.
Systemy statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej zostaną zainstalowane na przystankach i stacjach kolejowych. Data rozpoczęcia czwartego etapu nie jest znana.

Priorytetem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu szynowego na nasze środowisko. Pasażerowie zyskają wyremontowane, komfortowe przystanki i stacje z wygodnymi oraz nowoczesnymi peronami, czytelną informacją i udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja poprawi też warunki przejazdu dla przewozów towarowych. Zakończenie prac planowane jest na rok 2023.

Źródło zdjęć: 
https://www.plk-sa.pl
https://przegladbaltycki.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz