Sektorkolejowy » Przetargi kolejowe za miliardy

Przetargi kolejowe za miliardy

pzez Adrian

Od początku tego roku PLK ogłosiły przetargi o szacowanej wartości około 11 mld zł. Przetargi są odpowiedzią na potrzeby rynku – pozwolą na wybór wykonawców i realizację inwestycji. Dziś ogłoszono przetargi na cztery ważne projekty za 4,6 mld zł” – tak brzmi komunikat PKP PLK S.A. opublikowany 10 lutego w godzinach popołudniowych na Twitterze.

O planach modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka–Nowy Sącz, stacji Ostróda, linii kolejowej nr 6 na odcinku Geniusze–Kuźnica Białostocka oraz przebudowie trasy Katowice Szopienice–Katowice–Katowice Piotrowice poinformowano podczas konferencji prasowej, w której udział wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wiceminister Andrzej Bittel oraz Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP PLK.

Reaktywacja linii kolejowej Chabówka–Nowy Sącz

Modernizacja linii kolejowej nr 104 obejmuje dwa odcinki Chabówka–Rabka Zaryte oraz bocznicę Klęczany–Nowy Sącz. Przeprowadzenie prac budowlanych wraz z elektryfikacją na tych fragmentach umożliwi wznowienie regularnych połączeń pasażerskich na trasie kolejowej Chabówka–Nowy Sącz.

W ramach planowanych robót przewidziana jest też m.in. przebudowa stacji Rabka Zaryte oraz przystanku Rabka-Zdrój. Jednym z elementów poprawiających bezpieczeństwo jest zbudowanie wiaduktu, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w Rabce-Zdroju. Pomiędzy Klęczanami a Nowym Sączem mają być przebudowane stacje, przystanki, tory i urządzenia sterowania ruchem. Na tym odcinku znajdą się też przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe oraz obiekty inżynieryjne. W Nowym Sączu planowana jest budowa dwóch wiaduktów w miejscach przejazdów kolejowo-drogowych.

Więcej o modernizacji linii kolejowej nr 104, która wpisuje się w projekt Podłęże–Piekiełko, pisaliśmy TUTAJ.

Modernizacja stacji Ostróda

Kolejny przetarg związany jest z modernizacją stacji Ostróda, gdzie przebudowane mają być perony, przejścia podziemne, torowisko, wymienione zostaną rozjazdy, sieć trakcyjna czy urządzenia sterowania ruchem. Zgodnie ze standardami obowiązującymi obecnie na kolei, stacja ma być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Znajdujący się nad Drwęcą kamienno-ceglany most kolejowy zostanie przebudowany, zapewniając pociągom płynniejszy przejazd, a na stacji będzie można po przebudowie obsługiwać składy towarowe o długości 750 m.

Modernizacja stacji w Geniuszach

Jak podaje PKP PLK, jedno z ogłoszonych dziś postępowań przetargowych dotyczy przywrócenia po prawie 30 latach możliwości przewozu i rozładunku towarów na stacji w Geniuszach k. Sokółki. W planie jest dostosowanie stacji do obsługi składów o długości 750 m, co umożliwi przebudowa oraz wydłużenie torów.

Obecnie na stacji funkcjonują dwa rodzaje torów: tzw. normalne, stosowane w Polsce i krajach Europy Zachodniej, oraz tory szerokie, po których kursują pociągi w Europie Wschodniej i w Azji. Przebudowa ma na celu również odbudowę toru szerokiego, co pozwoli na przeładowywanie towarów przyjeżdżających ze Wschodu składami o długości nawet 1050 m.

W planach są także prace na linii kolejowej z Geniusz do Kuźnicy Białostockiej, gdzie mają być zainstalowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Z kolei w Sokółce przewidziana jest nowa nastawnia. Na tej linii mają być też przebudowane mosty i przepusty.

Przebudowa trasy kolejowej na Śląsku

Na Śląsku przebudowie ulegnie linia Katowice Szopienice Płd.–Katowice–Katowice Piotrowice, na której powstaną trzy nowe przystanki – Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec, a przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty w rejon autostrady A4. Modernizacja przewidziana jest w przypadku takich stacji i przystanków, jak: Katowice Szopienice Południowe, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota.

Zwiększenie przepustowości po przebudowie ma zapewnić oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Dlatego na odcinku Katowice Szopienice Południowe–Katowice Piotrowice zbudowane zostaną dwa tory. W sumie modernizacja śląskiej trasy obejmuje 140 obiektów inżynieryjnych oraz około 100 km torów. Nowe tory będą mieć łącznie około 22 km, a nowa sieć trakcyjna około 133 km.

Jaki jest dokładnie zakres przewidzianych do realizacji prac oraz warunki udziału w przetargach? Nie wiadomo. Na platformie zakupowej PKP PLK w czwartek późnym wieczorem dokumentacja przetargowa nadal nie była dostępna.

Autor: Agata Sumara
Fot. Jan Byczkowski

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz