Sektorkolejowy » Projekt Podłęże–Piekiełko drgnął – powstaną cztery podstacje na linii Chabówka–Nowy Sącz

Projekt Podłęże–Piekiełko drgnął – powstaną cztery podstacje na linii Chabówka–Nowy Sącz

pzez Damian

Elektryfikacja linii Chabówka–Nowy Sącz to jeden z elementów projektu kolejowego znanego pod nazwą Podłęże–Piekiełko. Nowe podstacje trakcyjne powstaną w miejscowościach Przymłynie, Mszana Dolna, Pisarzowa oraz Limanowa. Ich budowa będzie kosztować blisko 200 mln zł, a realizacja prac potrwa od trzech do czterech lat. Przetarg, w ramach którego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyłoniła wykonawców, został rozstrzygnięty.

Kto zbuduje podstacje na górskiej linii?

Postępowanie przetargowe zostało ogłoszone w połowie 2021 r., jednak ze względu na odwołania wybór wykonawcy się opóźnił. Ostatecznie podstacje zbudują dwa podmioty, których oferty zostały uznane za najkorzystniejsze.

Budową podstacji Przymłynie i Mszana Dolna zajmie się konsorcjum utworzone przez Zakład Wykonawstwa Sieci Elektrycznych Rzeszów sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej sp. z o.o. Za pierwszą otrzyma wynagrodzenie w kwocie ponad 44 mln zł, a za drugą ponad 50 mln zł. Dwie pozostałe podstacje – Pisarzowa i Limanowa – zbuduje Trakcja SA za blisko 103 mln zł.

Jak zaznacza zamawiający, elektryfikacja linii umożliwi wykorzystanie pociągów elektrycznych na modernizowanej tracie, przez co transport kolejowy będzie bardziej ekologiczny, a połączenia w Małopolsce zyskają na atrakcyjności.

Linia kolejowa Podłęże–Piekiełko

Nowe podstacje znajdą się na prawie 75-kilometrowej linii kolejowej Chabówka–Nowy Sącz przeznaczonej do modernizacji w ramach realizacji projektu budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko o długości 58 km.

Nazwa nowej górskiej linii kolejowej Podłęże–Piekiełko to nazwa, którą nadał jej inwestor i jest używana potocznie, natomiast konkretnie chodzi tu o połączenie Podłęże–Szczyrzyc–Tymbark/Mszana Dolna. Pod hasłem tym kryją się jednak również inne zadania przewidziane do realizacji w ramach dużego projektu kolejowego w południowej Małopolsce, w tym przebudowa wymienionej wcześniej linii kolejowej Chabówka–Nowy Sącz.

Zgodnie z założeniami modernizacja istniejącego i budowa nowego szlaku pozwoli na skrócenie czasu podróży z Krakowa do Zakopanego około 1 godz. 30–40 min., a podróż z Krakowa do Nowego Sącza ma trwać mniej niż 1 godz. Równocześnie długość trasy z Krakowa do Zakopanego znacząco się skróci – ze 147 do 117 km. Z kolei trasa pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem będzie miała długość 92 km, a obecnie jest to aż 167 km. Budowa nowej linii przyczyni się też do zmniejszenia dystansu pomiędzy Krakowem a Muszyną – z 217 do 142 km.

Tak duże zmiany będą możliwe m.in. dzięki temu, że prędkość jazdy pociągów zostanie zwiększona na niektórych odcinkach nawet do 160 km/godz. Projektowane prędkości wyglądają następująco:

– na dwutorowej linii kolejowej nr 622 Podłęże–Tymbark oraz na jednotorowym odcinku Szczyrzyc–Tymbark i jednotorowej linii kolejowej nr 623 – 160 km/godz.;

– na jednotorowej linii nr 104 na odcinku Chabówka–Fornale – 60–120 km/godz.;

– na jednotorowej linii nr 104 na odcinku Tymbark–Nowy Sącz – 70–160 km/godz.

– na łącznicy Podłęże–Podłęże Balachówka – 80 km/godz.;

– na łącznicy Porąbka–Stróża – 100 km/godz.

Mosty, tunele, estakady i inne obiekty inżynieryjne

Realizacja projektu Podłęże–Piekiełko wymagać będzie m.in. sporego zaangażowania związanego z budową licznych obiektów inżynieryjnych.

Na nowej 58-kilometrowej linii przewidziano budowę: ośmiu estakad o łącznej długości 7,8 km, 11 tuneli o łącznej długości 11,8 km, 20 mostów, 17 wiaduktów kolejowych, 14 wiaduktów samochodowych, 11 przejazdów kolejowo-drogowych.

Na modernizowanej trasie z Chabówki do Nowego Sącza powstanie jedna estakada (1,1 km), dwa tunele (5,76 km). Prace obejmą również budowę lub przebudowę 62 mostów, 16 wiaduktów kolejowych, czterech wiaduktów samochodowych, 63 przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę nawierzchni kolejowej ze wzmocnieniem podtorza na długości 74,5 km, modernizację układów torowych i peronów pięciu stacji, modernizację peronów na 10 przystankach osobowych.

Nowa linia kolejowa będzie się zaczynała na posterunku odgałęźnym Podłęże, a następnie będzie prowadzić w kierunku południowym przez Gdów do Szczyrzyca. Tu rozejdzie się w stronę Tymbarku i miejscowości Fornale, gdzie połączy się z linią kolejową Chabówka–Nowy Sącz.

Nowe odcinki na liniach kolejowych nr 622, nr 623, nr 627 i nr 628 będą przebiegać przez powiat wielicki (Wieliczka, Niepołomice, Biskupice, Gdów), myślenicki (gmina Raciechowice) i limanowski (gminy Jodłownik, Dobra, Tymbark, Mszana Dolna).

Kiedy ruszy budowa i modernizacja górskich linii kolejowych?

Nie wiadomo. Kolejarze od kilku lat zapowiadali, że roboty budowlane na nowej trasie i modernizacja trasy z Chabówki do Nowego Sącza zostaną przeprowadzone w latach 2021–2027. Nadal jednak trwają analizy i prace projektowe, a żaden z deklarowanych przez polityków terminów dla poszczególnych etapów nie został utrzymany. Obecnie nie zaprzeczają już poważnym opóźnieniom, ale twierdzą, że projekt zostanie ukończony do roku 2029.

Autor: Agata Sumara
Fot. podleze-piekielko.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz