Sektorkolejowy » Przemyśl: 200-metrowy most kolejowy nad Sanem – budowa trwa

Przemyśl: 200-metrowy most kolejowy nad Sanem – budowa trwa

pzez Damian

200 m będzie mierzyć nowy most kolejowy nad Sanem, którego budowa rozpoczęła się w listopadzie ub.r. Przeprawa powstanie w miejscu historycznej, istniejącej do dziś przeprawy mającej już 160 lat. Wartość inwestycji to około 60 mln zł. Obiekt ma być gotowy pod koniec tego roku.

Budowany nad Sanem most zastąpi starą, wyeksploatowaną przeprawę i wpisze się w linię kolejową nr 91 relacji Kraków–Medyka. Będą nim kursować m.in. pociągi na trasie z Przemyśla do Rzeszowa, Krakowa oraz na Dolny Śląsk.

Zgodnie z projektem, wg którego realizowana jest inwestycja, przęsła starego mostu zostaną rozsunięte na i otrzymają „nowe życie” – posłużą m.in. do utworzenia ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Natomiast „w miejsce istniejącego obiektu zostanie wybudowany nowy most o bliźniaczej konstrukcji” – wyjaśnia Mateusz Wanat, dyrektor regionu południowego PKP PLK S.A.

Prace przy budowie nowej konstrukcji rozpoczęto późną jesienią. „Do tej pory udało nam się rozbudować skrajne elementy, jeśli chodzi o podpory, zarówno po stronie wschodniej, jak i zachodniej. W ubiegłym tygodniu przesunęliśmy trzy przęsła nitki wschodniej na docelowe miejsce, one w najbliższych dniach zostaną zamontowane na stałe. W połowie maja br. zamierzamy uruchomić ruch pociągów tym objazdem i zwolnimy tym samym konstrukcję zachodnią. I będzie ona analogicznie rozsuwana. Tym sposobem uzyskamy miejsce pod dwie nowe konstrukcje nowego mostu kolejowego” – mówi Kamil Mergel, kierownik kontraktu reprezentujący inwestora.

Zgodne z jego zapowiedziami, przed końcem roku ruch kolejowy zostanie wprowadzony na oba tory prowadzące składy w kierunkach przeciwnych. Wtedy do wykonania pozostaną m.in. prace remontowe w zakresie dróg znajdujących się pod mostem. Te mają być zrealizowane w pierwszym kwartale przyszłego roku.

200-metrowy most utworzony z sześciu przęseł ma nawiązywać kształtem do starej przeprawy, zaś historyczne przęsła częściowo zostaną wykorzystane do budowy ścieżki pieszo-rowerowej, a częściowo do przygotowania wystawy plenerowej przez Muzeum Ziemi Przemyskiej.

Autor: Agata Sumara
Fot. PKP PLK S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz