Sektorkolejowy » Czy można poszerzyć eksploatowany tunel kolejowy?

Czy można poszerzyć eksploatowany tunel kolejowy?

pzez Damian

Nowe standardy bezpieczeństwa, elektryfikacja i wyższe prędkości projektowe wymagają większych przekrojów tuneli. Wiele tuneli wybudowanych w pierwszej połowie ubiegłego wieku nie spełnia tych wymagań. Czy to oznacza, że część z istniejących dziś obiektów, w których budowę, eksploatację i serwisowanie inwestowano przez lata, a które nie spełniają norm, należy porzucić, wyłączyć z ruchu? Niemiecki producent specjalizujący się m.in. w konstruowaniu zaawansowanych systemów i maszyn do budowy mało- oraz wielkośrednicowych przewodów podziemnych odpowiada jednoznacznie: nie trzeba ich zamykać, można je powiększyć i dalej użytkować. Starym tunelom można dać nowe życie.

Herrenknecht opracował, jak sam określa, najnowocześniejszy system rozbudowy tuneli TES (ang. Tunnel Enlargement System), który umożliwia powiększanie i modernizowanie istniejących tuneli kolejowych przy minimalnym wpływie na ruch kolejowy. Podaje, że dzięki TES tunele, które nie spełniają aktualnych norm lub stwarzają ograniczenia w eksploatacji ze względu na zbyt mały przekrój, można łatwo powiększać i odnowić, uwzględniając w takim procesie modernizacyjnym również m.in. drogi ewakuacyjne, sieć trakcyjną czy stabilność strukturalną starszych obiektów

Na razie firma nie zdradza zbyt wielu szczegółów swojej nowej technologii, jednak reprezentujący ją Fernando Molina Metzger wyjaśnia, że system opracowany przez Herrenknecht jest przeznaczony głównie do wykorzystanie w przypadku tuneli kolejowych zbudowanych w twardej skale, w stabilnym podłożu. Natomiast tunele, które powstały w formacjach miękkich, jak np. część tuneli londyńskiego metra, nie znajdują się w zasięgu tego systemu ze względów geologicznych. Metzger dodaje również, że każdy projekt musi być oceniany niezależnie pod kątem wyzwań technicznych, technologicznych i kosztów, natomiast podkreśla, że biorąc pod uwagę zrównoważony rozwój, odnowienie czegoś, co było właściwie konserwowane, zawsze jest tańsze niż budowa tego samego i tej samej jakości od nowa.

Jak więc dowiedzieć się więcej o TES, systemie, który być może zrewolucjonizuje ten wąski, ale jakże istotny obszar infrastruktury kolejowej, jakim są tunele? Producent zaprasza na webinar, który odbędzie się 13 kwietnia o godzinie 14:00. W trakcie tego spotkania online eksperci w zakresie technologii TES mają nie tylko opowiadać o tym rozwiązaniu, ale i odpowiadać na pytania słuchaczy. Link rejestracyjny do webinaru znajduje się TUTAJ.

Autor: Agata Sumara
Fot. Herrenknecht AG

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz